Tänk vad det finns, va'

Banner



Vi har alla råkat ut för att våra datorer lever sina egna liv och gör absolut inte som vi säger till dem. Åtskilliga gånger är de, då vi önskade att datorn inte kom in i våra hem och ställde till det för oss. Vi har svurit och skrikit, bankat och slagit på datorn.. Arg på datorn och nästan blivit helt tokiga av frustration när lådans innehåll strejkar.

Min gamla hårddisk började bete sig som om den drabbats av något som inte fanns i denna delen av världsbilden. Innan den kraschade, beslutade jag mig för att införskaffa en ny. Sagt och gjort, så kom den på posten. 160 gb! Nåja, den gamla var ju inte så tokliten den heller. 120 gb. Lika bra ha utrymme. Jag skriver ju en del och samlar på musik, så det kräver sin plats, om man säger.

Kompisen kom över och gav mig en hjälpande hand. Monterade in den nya så jag kunde formatera och installera det som skulle installeras. Det tog sin lilla tid så han tog dotra si' och for hem. Så kom dagen då vi skulle gå in i gamla hårddisken och föra över allt som jag en gång hade lagt på den. Jo, men se det var väl ändå inga problem. Vi kom åt barnens konton.. och så vad det tid att föra över mitt. Det var myndighetsbrev, dito mail, andra brev och texter och mycket bra-att-ha-saker.. Bl.a arbetsprotokoll för handbollen etc.

NU började helvetet. Min mapp var "Åtkomst nekad" på! Hur vi än gjorde, hur vi än bar oss åt, var det TVÄR stopp! Kompisen härjade ett tag med lådan och jag fortsatte sökvägar under någon vecka. Tog hjälp av diverse folk och fä via nätet men stopp var det och stopp förblev det.

Jag kunde känna hur magen frös till is och hur jag förlorade massvis med viktiga handlingar *det är inte bara en fördel att spara på datorn utan backup* och inte nog med det.. plötsligt började nya hårddisken bete sig skralt. Jag bara skrek rakt ut! Ett djungelvrål, ett primalskri som hördes till andra sidan stan. Det var något vajsing med Windows update som var orsaken.. och tack o lov var jag lite mer vaken nu och mailade över vissa viktiga dokument och mail till en annan mail som jag sällan använder och därmed inte har på datorn.

Formatering igen. Men.. tro't eller ej, så kommer jag inte åt att formatera! En .sys-fil är trasig! Svordomar rasar över mina annars så behagliga läppar. Micke *vem annars* skickar över aktuell fil via msn *det är ett mycket bra sätt att samtala och hjälpa varandra.. MSN.. rekommenderas varmt* från Ö-vik så döper jag om den trasiga. Men icke sa nicke, min dator är inte så lättlurad. Jag ringer leverantören av datorn och jo minsann, det skall gå att fixa. MEN JAG KOMMER INTE IN! Håhåjaja.. servicekillen står som ett fån i Göteborg och vet inte på råd, han heller.

Micke, den gode Micke.. han skickar en skiva till mig med ett program som heter "Hiren boot" och när min dator till sist bara vägrar att öppna sig igen.. blir det att via msn på sonens dator samt sms lösa hur jag kommer förbi felet och kan formatera. Snacka om program med betyg MVG++! Det tog inte många sekunder att fixa det och snart var datorn som ny igen. *Hiren Boot rekommenderas verkligen för er som bråkar med era datorer*

Dock satt jag ju här och sörjde över att jag inte kom åt mina dokument och mail på gamla hårddisken, funderandes på hur det skulle gå att lösa. Hur som helst så måste man ju kunna smyga in bakom nekelsen och hämta det som hämtas bör. Men självklart.. Men hjälp av Micke igen.. och inkopplandet av gamla hårddisken och ytterligare ett program jag kan rekommendera varmt "miniPE" (en bootbar "XP-skiva") så kom vi fram till mina dokument! YES! skrattar Nu är de överförda till min nya hårddisk.. och med Mina dokument, även hela min gamla mailkonversation! Inte nog med det.. Jag använder IncrediMail  och har nu ett backup-program för I.M så nu ligger hela min mail zippad på datorn men även på en skiva. 

Nu skall gamla hårddisken formateras och användas som backup! Det är bara att surfra vidare på vågorna Surfa och stilla luta sig tillbaka och sippa på en drink  Sippa


"Det är inte för att saker är svåra som vi inte vågar
utan det är för att vi inte vågar, som de är svåra"

Gran

Kommentarer
Postat av: Micke

Kanonbra allt detta lyckades!
Du var ju lite bedrövad då du inte kom åt mailen och dokumenten så det var ju en himla tur dessa program/skivor fixade det hela.

2005-12-19 @ 21:58:45
Postat av: Chattens

Ja, verkligen! Än en gång: TACK!!

2005-12-19 @ 22:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback