Demokratins åsiktsfrihet?

 

 

I alla år har det perfekta storebrorslandet Sverige slagit sig på bröstet och hävdat sin storsinthet, demokrati och åsiktsfrihet.. Vi har även tryckfrihet. Håhåjaja, sa jag för många år sedan. Vi har smygdiktatur och allt är styrt av regler som i grund och botten innebär att vi inte har demokrati eller åsikts- och tryckfrihet.


Jag vet att det är att trampa folk på tårna att kritisera det neutrala landet Sverige med sitt stora hjärta. Dock om vi granskar tillvaron med mer vakna ögon och utan rädsla för att finna sådant vi inte vill veta av, så ser vi hur det ligger till.


”Vi får ju vara med och välja regering så nog har vi demokrati” säger många. Ja visst, det är sant.. men sedan då? När sittande regering beslutar sig för att införa regler och lagar som svenska folket inte vill veta av, eller skicka miljarder till bistånd när vi själva inte har torrt på fötterna.. eller att ge regeringsmedlemmar och annat löst folk fallskärmsavtal i mailjardklasser *totalt* medan vi skall dra ner på skola, omsorg och vård.. vart finns demokratin då? *bara för att ta ett exempel*

 

Åsiktsfrihet, då.. DET har vi i alla fall. Jasså? Har vi? Vad händer om Du har en åsikt om en viss religion eller sexuell läggning eller icke svenska medborgare som inte överensstämmer med regeringens diktatoriskt upprättade regelverk? Jo, Du är kriminell! Du får inte tycka illa om en viss grupp människor.. eller en viss grupp religiösa.. för då är det hets mot folkgrupp eller rasism och Du riskerar både böter och fängelse. Är det demokrati?

 

För egen del brukar jag säga att alla är välkomna bara alla hjälper till att dra sitt strå till stacken och inte bara kräva att få.. Vad folk gör i sängkammaren, är inte min sak att lägga mig i. Det finns både homosexuella och bisexuella i min nära umgängeskrets. Några av dem är mina allra närmaste vänner. Beträffande vad folk tror på och inte när det gäller religion, så är det vars och ens sak bara de inte försöker konvertera mig till något jag inte bett om. Jag tycker dock det är intressant att lyssna till de olika troende för att lära mig förstå varför de tror som de gör. Andra religiösa samfund kan jag inte förstå mig på alls.. då de är så milsvida långt från mina egna åsikter.

 

Men alla kalla Sverige för ett demokratiskt land, det är att ta i. Lyft på förlåten och se vad som döljer sig bakom det.. diktatur på hög nivå, väl kamouflerad av demokratins valfläsk.

 

Tryckfrihet? Dagens 
Expressen  visar på något helt annat. ” Chefredaktör kritiserade Persson -fick sparken” Är det åsikts- och tryckfrihet? Man vill statuera exempel och sparka folk som inte har ”rätt” åsikt. På samma sätt får man tyst på folket i länder som är öppet styrt av diktatur. Man till och med skjuter folk.. det är väl bara en tidsfråga innan vi får hit den formen av tystnad också.

 

Så svenska folket.. sluta blunda om ni vill ha till en förändring. Öppna ögonen och gå man ur huse och skrik att vi inte accepterar diktaturen!  Vill Du bli fängslad för Dina åsikter när vi har åsiktsfrihet? Eller få sparken för att Du inte gillar någon?  Jag bara undrar..

 


Kommentarer
Postat av: mernil

Detta är din bästa blogg någonsin! Jag håller helt med!

Postat av: Chattens

Tack, mernil!

2005-08-16 @ 08:45:52
Postat av: Jeanette

Åhh.. du skriver såå bra, men det visste jag ju redan innan. Jag tänker länka din blogg från min sida. För den är verkligen värd en massa besök ;)Du skulle ha en liten bannerlogga med, på en storlek på 88x31 *kramar*

2005-08-16 @ 13:20:51
URL: http://www.bjornidet.net
Postat av: Skribenten

Mycket läsvärt!
Din blogg passar in bland länkvärt och har fått en plats hos mig.

2005-08-16 @ 14:57:59
URL: http://blogg.fakta.web.surftown.se/
Postat av: Chattens

Tack, Nett och "skribenten"

2005-08-16 @ 20:27:27
Postat av: Pidde

Kära syster!

Då jag med stor stolthet ser att "ådran av fin pennföring" håller i sig, vill jag härmed ge dig världens största KRAM!

Kanonbra med andra ord!!

2005-08-17 @ 10:59:28
Postat av: Chattens

Älskade bror! Dina ord värmer mest av alla! Saknar Dig så det gör ont!!
Puss o kram

2005-08-17 @ 15:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback