Hur enkelt som helst men ändå krångligt

 Banner

Min granne behövde hjälp med att ringa sin teleoperatör för att spärra möjligheten att ringa 118118. De har tidigare spärrat för internationella och mobila samtal. Familjen kommer från ett spansktalande land.

 

De var kund hos Telia och en dag när det ringde, svarade maken, mot alla odds. Han var ensam hemma, Hans svenska språkkunskaper är lite si och så med och han har i synnerhet svårt att göra sig förstådd på/förstå svenska i telefon. Han utgick ju från att det var de spansktalande vännerna som ringde. Hustrun hade inte kommit hem från arbetet. Öga mot öga, går det bra att tala med honom.

 

 Ett företag som han uppfattade som Telia presenterade ett abonnemang som skulle vara billigare. Ville han prova ett år? Ja, det lät ju vettigt för med 3 tonåringar i boet kan telefonräkningarna lätt skena iväg.

 

Hustrun kom hem, det ringde och hon blev sur för att nummerpresentatören inte funkade. Hon bytte batterier och försökte få igång den. Inget hjälpte. Hon ringde Telia och bad om hjälp. Det visade sig att förvalet nu låg på TELE2! Det var inte Telia som ringt. Operatören i luren borde förstått att kunden inte var bra på svenska och sagt att han/hon kunde skicka information till hemmet. Men inte då. Operatören sålde ett förval.. Ja, det var vad vi trodde. Eftersom telefonen nu gick via TELE2, fungerade då inte nummerpresentatören.

 

Så kom hustrun till jobbet i torsdags och frågade mig om något som stod på räkningen frånTELE2, en räkning som var skyhög på bara en månad. Det gällde 118118 och då förklarade jag att ungdomarna kommit på att man kan kringgå mobilspärren genom att ringa 118118 och få samtalet kopplat. Jag sa även att man kan få det spärrat hos Telia så maken skulle ta och gå dit och spärra det.

 

Dagen efter, kommer hon till  jobbet och säger att maken är mycket arg. Telia kunde inte spärra och han förstod inte varför. Jag frågar om jag skall prata med TELE2 för dem och det var okej. När jag ringde dit, fick jag veta att det var inte bara förvalet som låg på TELE2. De hade övertagit hela abonnemanget! Så lätt lurade de en medborgare med svårighet i svenska via telefon.

 

Nu till kruxet. Jag kunde inte som tolk hjälpa dem att spärra 118118. De måste tala med mannen själv. Det gick inte heller med hustrun då hon inte står för abonnemanget. MEN.. om mannen stod brevid mig, svarade "JA" på hennes fråga samt uppge personnummer på abonnenten, DÅ skulle de kunna spärra 118118 genast! Hade vi haft en manlig kollega i närheten som kunde bryta på spanska, så hade HAN kunnat låtsats vara min granne!! och fått spärrat 118118. Frågorna var "Vill Du ha spärrat 118118" svar Ja. "Vad är Ditt personnummer?" Ja, det hade vi ju i och med att hustrun var där.

 

Om vi inte kunde lösa det så, kunde de skriva ett brev till TELE2 för att begära spärra 118118 och signera med sitt namn. Kunde han få maila? viskade hustrun till mig och i och med att vi bor grannar vet jag att han har bredbandsbolaget och därmed en mail med sitt namn. Men si, det gick inte. Han var tvungen att skriva under!  MEN det skulle gå att uppge att man är han, om vi hade en manlig kollega som kunde hjälpa oss..

 

Jag vet att fler har haft problem med TELE2. En nära vän blev ansluten under sin semester! Han var inte ens hemma i sin kommun! Pga av en hörselskada talar han i telefon i stort sett endast med de han känner för att det är svårt att höra rätt i telefonen. Vid mailkontakt med TELE2 påstods det att han via telefonen godkänt byte (konstigt att det skall vara så lätt åt det hållet, utan att skriva under något). Min vän hade inte fått bekräftelse på abonnemangsbytet heller. ÄNDÅ var han ansluten. Sedan påstod de att någon ringt och uppgett fel telefonnummer (eller var det operatören som hört fel/skrivit fel?) Det blev många turer för min vän med Telia, som inte kunde avbryta det påtvingade förvalet/abonnemangsbytet och TELE2 gav löfte om att det redan var hävt, vilket det inte var. Det tog några veckor av omak.

 

Så, vi ser här hur lätt en säljare lurar av en person det abonnemang han har utan att ta hansyn till att kunden hade svårt att förstå. Man erbjöd inte att skicka hem information som han kunde läsa i lugnt och ro hemma utan det var "Nu eller inte" Sedan kan man uppge sig att vara en viss kund, bara man kan telefon- och personnummer och via telefon få ett abonnemang ändrat även om man inte har med det att göra. Dock kan man inte maila in via sin personliga mail för brevet skall vara undertecknat.

 

JAG har en garanti: På Telia finns en markering att inga förändringar görs i mitt abonnemang om ingen inte visar upp legetimation om att det är jag som kommer personligen och gör förändingarna. Med andra ord: Jag kan inte ens själv ringa in till Telia för att ändra. Det är för att jag redan varit utsatt för att räkningar på ett abonnemang jag hade, ändrades till annan adress än dit de skulle gå. Enligt Telias notering hade någon ringt och meddelat det.. Saken var bara att det fanns EN som inte visste att jag just flyttat. Jag hade ett abonnemang för en god vän i min barndomsstad. Han ringde och undrade om jag hade fått telefonräkningen, för han hade det inte. Räkningen, som gick till min barndomsvän, kom plötsligt till den adressen jag flyttat ifrån! Skulle jag ringa och ändra det, tro? Då hade jag ju ändrat den till min nya adress.. men nu skulle ju räkningen gå till min barndomsvän så det var bara att korrigera det samt göra denna lilla markering.

 

Ta noga reda på vad det är för försäljare som ringer. Be att de skickar hem information om det de säljer så att Du kan läsa i lugn och ro hela avtalet samt hur det kommer att se ut. Inget avtal skall kunna göras per telefon som är bindande. TELE2 säger sig spela in alla samtal. Gör de det för att ha som ett  bindande "avtal"? Upplyser de alls kunderna om att de spelar in deras samtal? Detta berättaden bekant till mig som jobbar för TELE2.. men jag fick inte klart för mig om kunderna ges möjlighet att godkänna den inspelningen eller inte..  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback