"Vi krigar för fred"

Hur ofta har vi inte hört dessa förkastliga ord som motsäger sig allt som har med freden att göra? KRIGAR för FRED. Två motsatsord. KRIG vs FRED. ”Vi målar svart för att få fram vitt” Det är precis lika korkat som att kriga för freden.

Nu kan man ju kriga på olika sätt. Man kan kriga genom ord. Ord är makt. Media har makt. Vi påverkas mycket av vad ordet säger. Jag vet själv. Har nyttjat det många gånger. Man kan kriga genom att sälla sig till fredliga demonstrationer. Inte för att jag tror att det tjänar sitt syfte att gå tusentals genom stan eller landet eller vad det nu är, men man försöker i alla fall, utan att ta till våld.

Jag såg en liten blänkare på TVn här om dagen om hur lätt det var att smuggla vapen. Det var i Serbien till Kosovo, eller om det var tvärtom. Vapnen skulle till en fredsorganisation! Ja, de skall skjuta sig till fred. Vad får dem att tro att om de skjuter, så blir de inte besvarade med samma mynt, så att säga? Våld skapar mer våld. Man vill gärna överraska sina motståndare med hårdare motattack = värre vapen.

För att få fred, måste ett stort skrotupplag för alla vapen upprättas. Ett skrotupplag som smälter ner alla vapen till en flytande sörja som en symbol för all sorg genom årtusenden. Alla oskyldiga döda, alla hämndaktioner.. alla onödiga krig.

De företag som tjänar miljarder på att formge och tillverka vapen, måste läggas ner. Det måste ju starta en nedrustning i någon ände och varför inte där? Så länge vi skapar vapen, kommer det aldrig bli fred. Så länge vapnen tillverkas så erkänns krig och våld som något acceptabelt.

Hur kan olika länders beslutshavare påstå att de vill ha fred på jorden så länge de godkänner vapentillverkning och användning? Hur många miljontals miljarder har inte länder lagt på försvar, vapen, krig, livslånga skador och död? Miljontals miljarder som skulle kunna gå till folkets liv och uppehälle. Skolor, sjukvård, äldrevård. Vägar, skogar, bönder.. Ja, listan kan göras lång. Fattiga länder som ligger i krig, som har svält, skulle kunna försörja sig själva om de lät pengarna gå till folket och inte till att döda. De skulle slippa leva på allmosor från de rikare länderna. Varje land skulle kunna försörja sig själva.

Eller.. kan vi verkligen gå ut i krig med vapen för att få fred? Jag har ställt mig frågan så länge jag kan minnas.. och ännu så har ingen bevisat för mig att jag har fel. Krigen pågår än, trots att man ”krigar för fred”.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback