356 dagar

Banner


Nu har det åter passerat 365 dagar sedan sist. 365 dagar som kallas ett år.  Då satt jag, självvalt, ensam hemma i lugn och ro. Utelivet är sedan länge passerat och att stå i centrum och vara den självklara medverkaren på partajen, tar på krafterna. De yngre får ta över.

Att kunna ha friheten att välja hur man vill ha det, vart man vill vara.... det är fantastiskt. Förra nyårsskiftet var jag i behov av ensamheten efter år av svårigheter. Att andas nya andetag och i stillhet kunna sortera händelserna och kunna se framåt med tillförsikt, var det viktigaste då. Med förnyad kraft kunde jag kliva in i år 2005 och veta att det skulle föra med sig goda händelser. 

Trots att året började svårt, med en tågresa i Gudruns ilska och allt vad det medförde, där ene sonen var med i en bilolycka pga halka som resulterade i "bara" en krossad armbåge och ett par operationer kunde det ändå inte svärta ner resten av året. Att Gudrun slet sönder mångas liv, kunde jag inte ta på mig och deppa för. Jag hade ansvar för mitt liv och i det livet ingick inte Gudrun. Min som återhämtade sig snabbt. Varför skall vi hänga läpp för sådant vi inte kan påverka? Vi måste göra det bästa av livets varje situation. Vi måste acceptera det vi inte kan förändra, förändra det vi kan och ha förstånd nog att inse skillnaden.

Glöm inte tsunamin, säger säkert många. Nej, den glömmer jag inte men den startade inte året 2005. Den avslutade 2004. Visst, jag påverkades hårt av den. Mina goda vänner förlorade sin brorson till havet. Havet lät pojken ligga kvar på ön han befann sig på så att familjen fick hem honom. Inte nog med det. Bara halvåret innan hade pappan till pojken, brodern till mannen i familjen som är mina goda vänner, gått bort. I november hade även frun till pappan, som var omgift, gått bort i en olyckshändelse. För att avsluta katastroferna för familjen, var det den överlevande brodern som körde bilen min son var med i när bilolyckan skedde i början av januari.

När jag ser tillbaka på år 2005 och tänker bort januari månads svårigheter, kan jag bara se framgång med viss kamp. Inget är ju gratis. 2005 har symboliserat att saker faktiskt kan bli både bättre och bra och det är med tillförsikt jag tar mig in i 2006 med min familj.


Många är de som funnits vid min sida. Anne, är dock den som varit mig närmast och mitt största stöd i kamperna och i framgångarna. Anne är den som delat allt med mig detta år, på nära håll. Till det har jag väl valda nätvänner som står mig nära. Flertalet av dem har jag träffat och andra ser jag fram emot att få träffa. Av dessa nämner jag ingen så glömmer jag ingen. Var och en vet vilka ni är.

Det finns två jag behöver nämna.. två män som kämpar för våra ungdomar. Två fantastiska män som ger mycket av tid och kraft för att ett gäng grabbar skall orka kämpa vidare. Bengt och Dan. Trots motgångar, som det ju är ibland, ger de inte upp kampen om att grabbarna skall ta sig framåt i sporten. Dessa båda är värda all uppskattning. (En pall med ostbågar till Bengt och ett flak lättöl till Dan Retas  eller varsin puss Blyg)

2006 kommer att bestå i en del förändringar för min familj. Den största, till sommaren. Positiva förändringar är alltid välkomna. Nya möten att se fram emot, nya händelser. Året slutar bra och det nya startar lika fint.

Hur ser mitt nyår ut i år? Väljer jag att sitta i ensamhet och summera året som gått? Nej, jag åker med Anne till hennes syster och man, eventuellt kommer brodern till dem också men det beror på. Han har just träffat en kvinna.. så det kan ju hända att de skall tillbringa kvällen tillsammans. Vi kommer att äta lite, sitta och prata och bara umgås. Nyårsskiftet kommer och det blir en skål och kramkalas. Sedan tar jag nog och promenerar hem. Vi kommer att vara lite norr om Kalmar. En mil, kanske. Det blir en skön nattpromenad som ger god sömn. I morgon skall jag jobba igen.

Till er alla, från mig
GOTT NYTT ÅR

nyår7Nyår5Nyår4

"Avsluta var dag och var klar med den.
I morgon är det en ny dag. Börja den på rätt sätt."

Kommentarer
Postat av: jessica

Gott Nytt År till dig min vän *kramar om massor*

Postat av: Micke

Gott Nytt År i efterskott här!

2006-01-02 @ 22:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback