Antagen till skolan

Banner


Arbetsmarknadspolitiken är hård i dag och det vet alla vi som sitter i smeten och systemet. Vi får välja mellan pest och kolera hela tiden och har vi väl kommit in i aktivtetsgarantin, ja, då skall vi inte tro att vi kommer ur den. Vi hamnar i projekt och praktik som inte leder till jobb.. inte om de går via Projekt framtiden. De gör säkert en god gärning för de som bara vill komma ut bland folk men inte de som verkligen vill komma ut på betalt jobb.. dvs där arbetsgivaren betalar för sig.

Nu har jag fått valet att gå undersköterskeutbildning eller stängas av. Visserligen har jag lång erfarenhet inom 4 kategorier i vården: Öppenvård, strokerehab, äldreboende och demensvård. (samt utbildning) 4 viktiga områden. Saken är ju bara det att jag är färdig med vården sedan länge. Det är uselt betalt. Men jag har ju timvik på ett äldreboende som jag visserligen trivs på, men vill ju ändå inte jobba med det i längden.

Valet mellan att plugga och bli avstängd från ersättningen var inte svårt. Jag ansökte och fick idag antagningsbesked: jag kom med och startar således pluggandet 6/2 -06. Det innebär också att jag får ha kvar mitt timvik på äldreboendet, vilket jag inte skulle få ha kvar, om jag inte kom in. Men jag skulle vara välkommen som sommarvikarie! HA! Trodde de allt jag skulle säga ja till, om jag inte skulle duga om jag inte kom in på skolan.

Under tiden som jag pluggar, kommer jag att jobba på tim samt söka jobb som jag verkligen vill ha, i lugn o ro, utan att jagas av AF och dess anhängare och diktatorer. Nåja, nu är det bara min senaste handläggare där som varit av kategorin diktator. Jag skall inte dra alla över en kam.

Men visst är det sjukt och fel på systemet när AF, som skall hjälpa och stötta arbetssökande att hitta jobb, möjligheter att få de jobb de vill ha genom att sponsra utbilding, bara säger.. "Du skall tillbaka till vården för där har Du Din utbildning och längsta arbetslivserfarenhet". Det handlade inte alls om att spåna i vad jag vill och behöver för att nå mina mål.. Jaja.. då får jag gå en längre väg.. men förhoppningsvis så skall jag hitta mitt mål där någonstans.

Man måste ge lite för att få tillbaka.. och kanske får man ge mer än man vill ibland.. samt gå mer krokiga vägar för att få som man vill..





"Alla människor måste ta tag i sitt liv och göra något av det, oavsett var man startade någonstans."

Kommentarer
Postat av: Micke

Låter himla bra detta.. att du i lugn och ro får söka nått samtidigt som du studerar. *kram*

2005-12-15 @ 16:56:24
Postat av: jessica

säger som micke, nu kan du slappna av under tiden du pluggar och samtidigt passa på att söka nåt du vill ha

Postat av: Chattens

Det är precis min avsikt, hör Ni ^^,) Man får inte vara dum, då kan man bli arbetsförmedlare...

2005-12-18 @ 18:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback