Att jobba på tim

Banner



Under hela 80-talet jobbade jag på tim.vik och trivdes med det. Två fasta anställningar hade jag och båda företagen konkade. Det kan ju låta misstänkt men det ena företaget, en reklam- och distributionsfirma, slutade jag på innan det rasade.

Inom vården blev det längre och kortare vik samt timjobb. Många tyckte det skulle vara osäkert för mig att gå på timvik. Men jag var mer säker på jobb än den som var fast anställd. Hur då? Jo, de fast anställda skall ha semester, de blir sjuka, de skall vara hemma för vård av barn etc. Vem kunde ta alla dessa timmar? Jo, vi timanställda. Själv hade jag fördelen att kunna vara på tre olika ställen och fick ihop på bara ett av dem, mer tid än en heltid.  Jag var på två olika äldreboende samt på Östra Sjukhuset. Vissa perioder jobbade jag bara natt och 9 nätter gav mig då samma lön som en heltid, dag. Varför slita ut sig när livet har så mycket mer att ge?

Nu är jag där igen. Jobbar på tim. Under december månad har vi redan bokat in en hel del timmar. När jag var i Värmland, ringde de och undrade om jag kunde jobba. Idag på morgonen ringde de igen. Sjukdom. Dock hade jag just varit i tvättstugan 6.30 för att starta upp maskinerna. Hon frågade då om jag kunde jobba i kväll om en av kvällspersonalen kunde tänka sig ett byte. Så blev det. Jag jobbar ikväll.. så jag får gå över till kompisen efter det då, om inget kommer emellan..

Nu, när jag har barn i hushållet finns ju risken att jag missar att närvara vid aktiviteter som är aktuella och med sorg inser jag att det finns en kommande handbollsresa jag missar just för att jag har bokat jobb den dagen. Jag gillar verkligen att vara med! Dock vet jag hur svårt det är att få föräldrar att engagera sig. Det finns tusen "orsaker" att inte hänga med.. Vem skall då vara våra grabbars publik och hejarklack, när päronen inte hänger med??  Nåja, det är ju inte mycket jag kan göra åt nu i alla fall.

Nackdelen med timvik är att vi själva måste lägga undan semesterersättningen och hur lätt är det? Men å andra sidan har vi mer frihet på något sätt och det stör mig ändå inte att jobba så här. Dock hoppas jag på en asntällning inom admin., kundtjänst.. lite kontorets alltiallo. Det trivs jag med... men callcentren tar över den biten med kundtjänst.. en kundtjänst jag som konsument/kund inte uppskattar då det blir en mycket opersonlig sådan. Ta bara om jag ringer till ett företags kundtjänst.. och skall till huvudkontoret i staden och göra ett besök. Jag frågar personen i luren om vart i staden de finns.. och får ett skratt tillbaka med svaret att: "Jag sitter 120 mil därifrån." Förr kunde vi ringa till företagen och få personlig service och all personal fanns på kontoret. Jag kunde få min handledare/kontaktperson.. men idag är det ett minne blott.. Både som kund och arbetssökande hoppas jag innerligt att callcentgersystemet rasar ihop och att företagen inser vikten av personlig service, på plats.

Nå, det var lite om det.. Nu.. åter till mitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback