Bidragsfuskpoliser

Banner


Vi har en tid läst att Försäkringskassan inte kommer att hinna betala ut viss ersättning före jul och det kan ju vara mycket tragiskt för många hushåll. Man behöver, tycker jag, lägga krutet på att se till att det funkar och att alla får sina pengar.

Dock kommer nu Försäkringskassan , enligt
Aftonbladet, anställa 300 detektiver för att jaga bidragsfuskare. Visst, det är ju bra för det är ju trots allt våra skattepengar det handlar om. Men är fusket så stort att man behöver 300 sådana utredare? Vilka fuskar? Varför fuskar de som gör så? Vill man åt de ständigt fuskande eller är det småfuskarna som skall stryka på foten? Vi vet ju av erfarenhet att det finns de som kontinueligt får ut sina gamla föräldrars pensioner trots att de inte längre bor i Sverige eller faktiskt är döda sedan länge. Det finns de som utnyttjar systemet genom att både jobba  och ha pension. Listan kan säkert göras lång.

Vi lever i ett Sverige idag som nästa kräver att vi fuskar för att överleva. Vi är många arbetslösa med allt vad det innebär. Många av oss är långtidsarbetslösa och desperata eftersom ju längre tiden går, desto mindre blir kvar att leva på. Det är mycket lätt att tappa fattningen och begå brott då. Jag försvarar absolut inte fusket för jag vill själv inte att min del av stadskassan skall gå till fuskare medan jag själv knappt klarar livhanken och det dagliga brödet. Förvisso är det mycket jag inte vill att min del av kassan skall användas till.. men jag har inget att säga till om som enskild individ.. Jag är inte alls sugen på att betala systembolagets firmafest.. eller ministrarnas vansinnigt och omotiverade höga löner.. etc..

Dessutom, för att återgå till Försäkringskassans drag nu.. så kommer de att lita på att vi skvallrar på varandra. Nog finns det skvallerbyttor alltid. Jag blev själv anklagad av "anonym anmälare" att jag var sammanboende med en man och om jag inte hörde av mig inom 7 dagar skulle mitt bostadsbidrag dras in! Men hallå! På anonyma tips, kan de dra in Ditt rättmätiga bidrag. Tänk om jag varit på semester den veckan.. eller bortrest i arbete.. eller på sjukhus.. etc.. Då skulle de tro på en anonym anmälare och dra in mitt bostadsbidrag! Nu kunde jag snabbt bevisa att jag var boende utan karl och enbart tillsammans med mina barn.

Skulle Du anmäla Din granne? Skulle Du ange Dina närmaste? Vad vet Du om Dina grannars förehavanden till Försäkringskassan och ekonomi? Vad skulle Du, som anmäler Din granne eller släkting eller vem det nu är, reagera och tycka om någon anmälde Dig?? Hur kan FK överhuvudtaget ta skvaller på allvar??

Jag funderar lite spontant på om Försäkringskassans anställning av dessa 300 detektiver kommer att kunna driva in fuskpengar/stoppa fuskare så att det lönar sig.. Ja, det skall ju betala 300 löner med allt vad det innebär samt att det skall bli pengar över.. eller blir det en flopp??

Kommentarer
Postat av: mernil

Bra skrivet! Jag kan bara hålla med.

2005-12-01 @ 21:08:30
Postat av: Chattens

Tack, mernil! Det värmer =o)

2005-12-01 @ 21:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback