En sådan natt... och dag

Banner


Strax innan  kl 21 igår kväll gick jag till jobbet. Det var lugnt och stilla. Inte så mycket att rapportera till mig. Kvällspersonalen gick hem.

Många äldre blir oroliga inför jul och det var ingen undantag i natt. De ringde och var oroliga för diverse saker. Det sköna på natten är att jag ges möjlighet att sitta hos dem en stund, prata med dem, hålla i handen, stryka dem över håret, på kinden.. Lyssna, framför allt. Framåt 04.30 började det dra i ögonlocken men det var bara att hålla John Blund på avstånd. Kl 05 började vi ronden. 06.30 var vi klara och någon från dagpersonalen kom. Jag rapporterade nattens oro till henne och sedan var det rapport till andra sidan avdelningen ... och kl 07 önskade vi varandra God Jul och jag gick hem..

Det var varmt ute. Riktigt skönt. Efter ca 75 m stannade jag för att lyssna på tystnaden.. som inte var så tyst ändå. Drog ett djupt andetag.. lyssnade. Långt i fjärran hörde jag morgontrafiken brusa. Sakta gick jag vidare hem... till ett tyst hem. Sovande barn.. En tänd gran som de klädde när de kom hem från sena bion.  Jag hade fått tag på en liten rackare under eftermiddagen. När jag tog fram kameran, utifall att barnen skulle klä granen innan de for på bio, upptäckte jag att det inte fanns film! Jo, det finns en film i kameran som är återspolad! HUR kan jag missa en sådan sak? Jag, som alltid annars har film hemma. Håhåjaja, tänkte jag och gav Konsum på orten en varm tanke eftersom de skulle ha öppet idag.

Jag klappar om katterna och Gustav kommer och lägger sig hos mig. De som inte vet vem han är, så är det inte min älskare utan ene sonens katt som själv tror att han är Mannen i mitt liv. Läser lite i "Den vita lejoninnan" och somnar efter en stund. Vaknar gör jag av skatorna redan vid 8.30 ca. Jag kom på i mitt sömnyra tillstånd att jag lag skinksvålen på en tallrik på altanens hylla.. och det kalasade de på. Gustav satt, av svidande erfarenhet, bara och kikade på dem från sängen. Efter ett tag smög han dock ner på golvet  för att smyga på dem (jag hade stapplat ut på altanen och ställt ner tallriken med svålen på backen) och med ett knix öppnar han, den på glänt öppna, dörren och far ut och skrämmer bort sina tidigare plågoandar. Det var nog hämnden för deras hämnd i somras. Med ett leende somnade jag om. (de har ett härligt "skratt" och jag skrattade gott för mig själv när jag hörde dem)

Kl 11 kommer lillpojken in och väcker mig. Jag hade lagt en lapp om att det var väckning beställt. Det som var kvar att fixa, var Janssons samt rulla köttbullar. Vi hjälptes åt i köket och har det bara härligt. En tacksamhetstanke skänker jag åt vår situation som slipper julens "åka-runt-till-alla-släktingar-så-ingen-blir-ledsen" utan det är vi, hemma här.. och stillhet.

Den store kikar på mig med glimten i ögat.. "När får vi öppna paket?" frågar han generat (de har redan fått öppna ett var) Jag ser på honom med stolthet.. att han ändå tillåter sig vara det barn han är på sin skrangliga väg till att bli vuxen.. Tänk att man kan älska en annan människa.. så som man verkligen älskar sina barn. Jag ler och han säger vidare.. "Jag känner mig som ett barn på julafton".. "Du är barn, det är julafton.. så det är ju inte så konstigt" skrattar jag.

Fram med kameran och sätter i filmen. Nu blinkar en annan indikator! BATTERIER!!! Himmel! Varför blinkade inte de igår? Det är inga batterier som finns på konsum, inte. Jaja..det blir inget fotande idag. 

Vi äter tidigt.. sedan blir det klappöppning.. och Kalle, självklart. Jag är barnsligt förtjust i gamla som nya Disneyfilmer och skall inhandla en del filmer. "Shreck" ett och två kan jag se om och om igen.. "IceAge" likaså.  "Pirates of the Carabean" har jag tappat räkningen på hur många gånger jag sett.

Alla är nöjda och glada. Det spelas lite nytt PS2spel (NFS Most wanted) och vi kikar på TV. Jag slumrar till lite pga för lite sömn.. men är vaken genom "Tre män och en baby"... som jag också sett otalet gånger.

Hoppas Ni alla haft en lika stillsam och trevlig julafton som vi.


"Jag har gjort många dumheter
och det skall jag fortsätta med. Det är
de som är kryddan i livet"

Gran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback