Resan

Banner

03.45. Klockan ringde.  Trots att jag la mig tidigt hade jag inte sovit det jag behövde. Vaknat en gång i timmen och undrat om det var lönt att somna om.. Men upp kom jag. Bredde några mackor att ha med på resan i första hand till sonen, som inte äter mat vid dags för att kliva upp.

04.40 startar vi från en glashal parkeringsplats och i lagom sakta mat tar oss ut på vägarna. Viker av vid Ålem och stannar i Bötterum. Där skall jag lämna lite Kalmarkorv som är beställt genom handbollen. Huset är vid vägen så jag svänger bara in på busshållplatsen för att pinna över vägen och lägga korvarna på farstun.  Att jag inte drattade på arslet, var ett under. Trots att det hade regnat, var +2° så var det blixthalt. Nåja.. så var vägarna fram till Linköping. Där var det klart bättre.

Mörkret är kompakt så här på vintern. Framåt 8-tiden började det ljusna på. När jag har en knapp mil kvar till Motala, svänger jag av till höger. Där skall sonen få köra lite. Vi skall upp på övre stora vägen som leder mot Askersund - Örebro för att svänga av mot Laxå. Med stolthet i hela kroppen kör grabben nu på VÄGEN.. i den RIKTIGA trafiken! Trafiken är gles och det är bra start. Han tar det lugnt och jag har sänkt ljudet på stereon. Inget onödigt skall stjäla koncentrationen. Jag tar över strax innan vi kommer fram till stora vägen igen. Det börjar bli lite trafik. Av erfarenhet vet jag att bilisterna från Motalahållet kommer i rätt så hög fart och eftersom han ännu är mycket ovan förare, tar vi en bit i taget. Det kommer en sträcka, den värsta körtekniskt, lite längre fram. DEN skall grabben få köra.
 
När han åter tar över ratten, vet jag att det kan bli en kämpig sträcka. De som kört längs Laxsjön (både stora och lilla) vet hur jävligt det kan vara. Det är en enda lång räcka med "S" Branta kurvor som är nog så svåra för en van bilist. Men han fixar det. Den sträckan tar oerhört på krafterna så efter 20 minuter tar jag vid igen.  

I Björneborg tar snömodden vid så det är bara att fortsätta ta det lilla lugna och ha ägg under pedalen. Musiken går högt och vi har bara trevligt.

Väl framme i  Kristinehamn, hämtar vi den gosse som skulle med oss ner och vi stannar och äter på Burger King i Laxå.. Rekommenderas kallt.. med andra ord inte alls.. Tvi vale, säger jag bara. Sedan var det bara att rulla vidare hem igen. Fronda och Björn Rosenström avlöser varandra med lite Scorpions och Uno Svenningsson.. Rosenström är en fantastisk låtskrivare och "Glenn" är en av mina favoriter. System of a Down ljuder också, självklart.

Vi stannar till i Högsby och handlar det sista inför julen. Trött som få var jag glad åt stoppet för ögonen var trötta. Vidare till Bötterum och kikar in en snabbis på gården där. Doften av ungtjurar och svin .. doften av bondgård, är bara så underbar! Jag kan gå där i timmar bara för att uppleva doften av min barndom.. Gården min fasters mans syskon hade i Bohuslän... gården där mormor hyrde drängstugan där vi spenderade de flesta somrar som barn.. i Norge. Hur vi hjälpte till att hässja hö.. åkte höskrinda.. utedass och nymjölkad mjölk i spannen.. Jag skulle bli bonnmora, jag.. *ler* Jo.. men säg den dröm som slog in..

Hemma igen.. och jag släppte av pojkarna.. for ner till stan och idrottshallen för att lämna in matchställen. Jag hade ju ändå vägarna förbi när jag skulle till biluthyrningen för att lämna bilen. Bilen kunde väntat till i morgon.. men vem har lust att kliva upp i ottan då?

Nu blir det lite jobb och ledighet.. och på tisdag gör jag samma resa igen.. men inte så dags på dygnet.


"Jag behöver inte inledas i frestelse.
Jag kan gå själv"


Gran

Kommentarer
Postat av: mernil

Reseskildringar är alltid trevliga! :)

2005-12-23 @ 06:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback