Svartsjuka

Banner


Det är en grym sjuka. Det har jag tagit upp förut. Den tar sig i uttryck på många sätt. Ett är att slå, ett annat är att psykiskt bryta ner en annan människa. Andra är att smyga och spana på sina vänner, partners och deras vänner och sedan ha åsikter om dem.

Svartsjuka är något av det värsta som kan drabba omgivningen till de som är sjuka i detta svarta. Svartsjuka leder ofta till våld och nu i helgen var inget undantag.
Expressen berättar om kvinnan som högg sin man och dennes son med yxa. Vad som orsakat detta kan man ju orda om.. men vi vet ju inte sanningen. Men när man inleder en ny relation, bör man således vara klar med den gamla. *om det nu är ett ex som är orsak till att man känner svartsjuka* Tror man sig inte kunna hantera att ens partner har haft ett liv före en själv kom in i bilden, bör man nog inte ha en relation alls. Det är sällsynt med kvinnor och män i vuxen ålder som inte har haft någon relation innan.

Varför julen är en tid på året då det bråkas mest, har jag haft åsikter om i många år.. och nu får jag lite vatten på min kvar när jag läser detta:  FÖRVÄNTNINGAR! men framför allt ALKOHOL!! Tänk att det måste till en s.k familjeterapeut för att komma på det. *ironi* när man som boende i samhället, som ser och ifrågasätter också kommer fram till det, utan en flerårig "tjusig" utbildning. Dessa diskussioner har mina vänner och jag haft i flera år, om förväntningar som skapar missnöje och osämja. Några har efterhand insett att det mycket väl kan ha varit så medan andra ännu är i förnekelsestadiet. Nu kommer jag ju inte att slå denna artikel i huvudet på dem.. men visst är det intressant.

Om vi gjorde vad vi själva ville av dessa helgen som skruvar upp förväntningarna och tonade ner det lite.. och funderade på vad vi verkligen vill med helgerna.. så kanske det skulle bli mindre hysteriskt och färre gräl. I stället för att upfylla alla andras önskemål skulle vi kanske se till att uppfylla våra egna.

Det är bara en tanke.

"Ingen kan få Dig att
känna Dig mindervärdig
om Du inte själv tillåter det"

Gran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback