Barn och ungdomar på nätet

Banner


Internet har ju blivit en samlingspunkt för väldigt många ungdomar.. ja, vuxna också. Själv har jag förmånen att fått träffa några av mina allra närmaste vänner där. Efter lång tids ”snack” på nätet, förtroenden som byggts upp.. delade dagböcker för närmaste kretsen, stöttande i vått och torrt… så har vi träffats och det har klickat direkt. Det är vänner jag aldrig skulle mött, om jag inte hade Internet.


Men det finns baksidor också. Oseriösa vuxna som jagar unga flickor och pojkar i egna syften. Som lurar och lockar.. som träffar dessa unga som inte förstår att det finns lögnaktiga skurkar där ute. Våldtäkt, mord… Vem säger till dessa flickor att de inte skall lämna ut namn, telefon och adressuppgifter till folk på nätet? Vem säger till dessa unga att de inte skall träffa någon de inte vet vem det är? Vem har koll på vad som händer på communityn som barnen är på?


”Jag vill ju inte smyga på mina ungar” har jag hört.. ”Jag litar på mina barn” säger andra.. ”Det är ju pinsamt för barnen om jag är på samma ställe. Mina barn vill inte att jag är på nätet” säger ytterligare några.


Vad säger dessa föräldrar till försvar när deras barn ligger våldtagna, kanske mördade? ”Det är ju pinsamt om jag är där”??


Vi har ungdomar som kallar oss över 25 år för jävla pedofiler, vi är gamla, fula och äckliga. Vi har inte på communitys att göra för det är ”bara för ungdomar” osv.  Många av oss vuxna har tagit illa vid sig.. andra blir förbannade.. och alla communitys agerar inte när man ”anmäler” trakasserier trots att de ger sig ut för att vara noga med det. Det gäller i synnerhet en av de största sidorna i Sverige. Man väljer att blunda, speciellt om det är en betalande medlem.


Vi var för några år sedan ett gäng föräldrar på nätet som blev attackerade av ungdomar som loggade in på skoltid. Jag fick tips av en kvinna om vilken skola de gick på samt mailadress till skolans rektor och kurator. Ungdomarna skrev könsord etc.. Jag vidarebefordrade dessa mailadresser till andra vuxna som jag visste var nerlusade med ungdomarnas vidriga inlägg. Vi skrev alla, till rektorn och skolkuratorn. Snabbt kom det svar och de meddelade att de i sin tur, varit i kontakt med crew på communityn och fick ungdomarna avstängda. Vi vuxna på sidan, hade inte lyckats nå crew. Rektorn meddelade också att man stängt skolans datorer för sidan samt att man kallade in till föräldramöte där dessa ungdomars föräldrar fick veta vad som hände.  Föräldrar som stod frågande, blev chockade.. det hade de inte trott om sina dunungar.


Skolan anordnade så att vissa lärare skaffade konton på sidan och höll därmed koll på skolans elever… Vi fick också ett stort tack för att vi meddelat vad skolans elever höll på med. När ungdomarna ett år senare fick tillgång till att logga in igen, kom flera av dem till mig och bad om ursäkt. Sedan höll vi en bra och uppbyggande kontakt ett bra tag..


Tyvärr förekommer det allt som oftast att andra unga fortfarande ger sig på oss vuxna med glåpord etc. Har Du koll på vad Ditt barn gör på nätet? Internet är ju ett samhälle som vilket samhälle som helst, där man träffar människor.. kända som okända. Du som har barn och ungdomar, vill förmodligen inte att de hänger på stan om nätterna. Man vet inte vad de hittar på eller vad de blir utsatta för. Du kanske tar bilen till stan och kör en runda och letar efter Dina små. Varför loggar Du inte in på communitys för att hålla koll på barnen i det nya samhället?


Flickor som viker ut sig nakna eller utmanande? ”Inte min flicka” säger man.. Jasså.. inte?? Jag validerar foton på en sida.. och tro mig.. jag nekar många foton där flickorna är utmanande klädda.. de har poserat med bar överkropp.. de vill få med porrbilder.. osv.. Även unga pojkar har börjat vilja lägga in liknande bilder på sig själva.


Vad kallar de sig? Vad har de för ”nick” på nätet? ”Billig_slyna” ”Horf*ttan” ”Kn*llunge” etc etc.. ständigt nervärderande för sig själva och en antydan om att de är lätta att få i säng. Har Ni föräldrar koll på det och vad säger Du när Du står öga för öga med Ditt barns billiga ”nick” på nätet?  Känns det bra att veta att Din son eller dotter bjuder ut sig.. att de använder könsord till varandra när de skriver.. eller kastar sig över vuxna, andras föräldrar, med kön- och glåpord?


Att Din ungdom har egen dator, är ingen ursäkt för att inte ha koll. Så länge de är under 18 år har Du ansvar. Du står för Internetabonnemanget och kan kräva att få lösenordet till deras dator.. kolla den. Tyvärr är det allt för många föräldrar som inte vet hur man kollar en dator.. men ta reda på det. Gå datakurs, fråga andra som kan. Fråga ungdomen om de kan visa Dig hur en community ser ut och funkar.. Visa intresse.. och skaffa sedan Ditt eget konto så Du kan hålla koll. Markera om Du uppfattar att barnet beter sig illa. Neka åtkomst till nätet när de går över gränserna.


Men det handlar inte bara om att kolla sina älskade barn.. Det handlar lika mycket om att skydda dem från vuxna som är ute i oseriösa ärenden. Vet Du inte hur det funkar, vill Dina barn inte visa Dig.. fråga någon vuxen i Din närhet som kanske kan.. TA REDA PÅ! Du har ansvar för Dina barn vilket det är i den verkliga världen eller i cybervärlden. Jag vill se fler av mina vänner och bekanta på communitys. Vuxna på stan, Nattvandrare.. ja, vi engagerar oss  i massa fina saker som SYNS i verkligheten.. men vi behövs även på nätet för att hålla efter våra barn, skydda våra barn och se till att oseriösa vuxna inte kommer åt att träffa våra unga.


Många ungdomar saknar en vuxen i tillvaron.. där gör VI mycket nytta.. att lyssna.. vara till hands.. ”Vuxen på nätet” ”Nattsurfare” Ja, vi behövs överallt.


Kommentarer
Postat av: Micke

Mycket bra skrivit.. detta är nått som varje förälder borde läsa. De har nog ingen koll när allt kommer kring och de tror ju det bästa om sina små..

2005-11-06 @ 10:43:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback