Brott och straff

Banner


Brott och straff, ja.. det låter som en föreläsning i ämnet. Nu skall jag inte föreläsa men måste medge att ett stort, vackert leende bredde sig över mitt lilla ansikte när jag läste i
Aftonbladet om ett straff som en tjuv fick.  Tyvärr gäller nu inte detta i Sverige men visst har jag, liksom många med mig, undrat över varför det fjäskas så vansinnigt för våra brottslingar av alla de slag.

Artikeln i Aftonbladet berättar om en man som stal sina grannars post. Straffet blev skampålen.  Först dömdes han av en lokal domstol till fängelse i två månader och sedan till tre års villkorlig frigivning. Enda "haken" med att få komma ut ur fängelse var att han skulle sitta utanför postkontret med en skylt om halsen med texten: "Jag stal post. Det här är mitt straff".  Jag tycker det är ett helt okej straff att sitta för öppen beskådan så att omgivningen får veta vem man kan lita på. Men i synnerhet tycker jag att det skall gälla för mördare, våldtäktsmän, pedofiler,  kvinnomisshandlare, makemisshandlare, rattfyllon att få bära dessa skyltar om sina vidrigheter. Dock heter det ju att man inte får kränka andra människor.. men dessa typer av personer har ju redan banat vägen för förnedringens flagga. Varför skall de inte visas upp till allmän beskådan och stening?

Jaja.. det var en stund av leende som jag läste dagspressen. Man måste ta tillvara på alla små glitterstunder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback