Kattens dag

Banner


Mors dag, fars dag, barnens dag... ja, det finns dagar för det mesta vi vill och allt är för att stärka kommersialismens kapitalstarka skri. Här om sistens hörde jag något om Kattens dag.. något jag inte hört talas om förr... *men å andra sidan stänger jag öronen för sådant som inte är vidare intressant* Hemkommen efter handbollen idag *nåja, det är ju inte jag som spelar.. utan ene sonen* så satte jag mig att läsa senaste nytt på webben.. Slår upp Expressen och ögnar lite.

Då kommer jag till länken om
Kattens dag och självklart blir det intressant. Det handlar ju om att människor tolkar vad kattens olika jamanden, skri etc betyder. Det läggs mänskliga aspekter i kattens liv. Ja, vad annat kan läggas i det, då katten inte själv kan tala om vad saker och ting betyder.

Precis som med nyfödda bebisar som man måste lära sig tolka fram till dess de kan peka och prata, så gäller det att lära sig sina husdjurs olika läten.. i mitt fall katterna. 3 katter med tre olika personligheter.. eller kanske heter det kattligheter.. Två av dem är syskon ur samma kull.. den tredje är omplacerad hit. Men visst hör jag på deras olika läten vad de vill. För medtaget rov, är ett mycket säreget läte, för mat, ett annat. För "spy hårbolldags" har vår omplaceringskatta ett mycket speciellt skri.. Det låter som sång! Bara att bära ut henne så hon kan spy ute.

Något som fick mig att gapskratta när jag läste under de bilder som visas om katterna, var texten under bild nr 3. Det handlar om när katten stryker sig mot något.. att det är bl.a för att markera revir.. Så står det: "Har den gnidit sig mot ditt ben kommer lukten att tala om att du är kattens egendom" Det är ju Gustav i ett nötskal! Ja, han tror verkligen att han ÄGER mig.... Vi ryker verkligen ihop, han och jag.. och stundom funderar jag på att byta ut honom mot en tvåbent karl för det vore nog enklare att leva med en sådan, än med Gustav, emellanåt.  (inte undra på att min äldste son och hans flickvän vill ha mig att skaffa en karl.. Motiv? "Du pratar ju med Gustav!" *som om det vore skäl nog att skaffa en karl* och inte nog med att jag pratar o grälar med honom.. vi sover tätt intill)

Gustav sover
Gustav vet när jag skall lägga mig. Vips, ligger han utbredd på mina kuddar.. När jag skall flytta på honom, fräser han och skall till att klösa. Nåja.. jag fräser tillbaka och talar om för honom att det är jag som bestämmer. Han har lagt sig på datastolen.. och vad händer när jag skall lyfta bort honom? Jo, samma visa.. JAG skall tydligen vänta tills Kung Gustav behagar ge mig nåd. Haha.. det tror han bara.. Men när det är halvtomt i matskålarna.. ja, då fjäskar han och är så rar sååå bara jag lägger upp mer mat. Gör jag inte det.. då springer han som ett skott framför mina fötter så jag trampar på honom.. eller nästan snubblar.. så sätter han sig snabbt en bit ifrån med sitt  vidrigt självgoda leende och det ser ut som om han tänker.. "Du gör som JAG säger för Du är min egendom. Befaller jag mer mat, uppfyller Du mina krav". Ja, mänskliga aspekter...



Ibland undrar jag hur det skulle bli om jag verkligen hade en karl hemma över natten.... VAD skulle Gustav göra DÅ? Tjura? Rymma hemifrån? Rivas och bitas? Mig eller båda? Ja, jag får väl fråga någon som vill våga testa att sova här.. nära tättintill.. och se vad som sker.. 

Gustav under fläkten
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Behöver du fråga? ;)
Natti på dig!

Legat och vilat hela kvällen och nu har jag kvicknat till och släcker här.

2005-11-28 @ 00:05:06
Postat av: Chattens

Hehe.. Du skall ju inte tro de står på rad längre, Micke.

2005-11-28 @ 03:55:57
Postat av: Micke

Menade att jag skulle våga för se vad Gustav gör *s*

2005-11-28 @ 06:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback