Kvällen är räddad!

Banner



Idag fick jag som förälder ett brev från gymnaiet. Det var en uppmaning om att vara med på stan när det är rugby i stan. Det är skolorna som arrangerar dessa rugbymatcher årligen och till dessa hör tydligen att våra unga gymnasister super som svin och det händer både våldtäkter och annat trist.

Vad jag funderar på är hur ungdomarna får tag i spriten. Några vittjar föräldrarnas barskåp, andra har de äldre att köpa ut. Man blandar alkohol och tabeltter, man blandar sprit och öl.. man blandar utan att ha en aning om vad som sker i kroppen och knoppen. Minnet försvinner i ett rus av dimma och många vaknar upp någonstans de inte känner igen dagen efter. Några vaknar aldrig mer upp...

För mig är det en självklarhet att vara på stan då. Jag kommer att gå direkt från området Giraffen där jag slutar jobba kl 21. En promenad ner till Esplanaden och hålla lite koll på ungarna. Vad min son säger om det, rör mig inte i ryggen. Har han dåligt samvete, är det inte mitt problem. Men *peppar, peppar* hittills har han inte kommit hem och luktat alkohol. Beträffande droger, har jag inte sett honom påverkad av sådant.. men jag säger inte att jag inte missat något. Mitt hopp står till att han är mer rädd om sig själv än så.. och ser det starka och modiga i att säga nej till alkohol och droger.

Tyvärr kommer det väl att vara så att de föräldrar som verkligen behövs på plats, inte kommer. Det är som det brukar vara. Ungdomar som super sig sönder och samman, skulle behöva sina föräldrar på plats. Vi hör ständigt hur polis, skola och politiker skriker efter ett samarbete mellan ungdomar på stan och föräldrar. Hur roligt är det för polisen att ta hand om dessa dängfulla ungdomar vars enda minne är att de har ett namn och en adress? Hur roligt är det för föräldrarna som inte orkade engagera sig, att få hem sin våldtagna dotter, full som en alika... eller sin drogpåverkade son, sönderskuren i ett gräl just för att han var påverkad av kanske både alkohol och droger.. och därmed tappade fattningen? Kanske skulle just DIN närvaro hindra en våldtäkt.. ett knivslagsmål? Kanske just Du räddar en flicka från övergrepp.. medan en annan förälder kanske räddar Din son från att hamna i trubbel?

Alla barn och ungdomar är allas vårat ansvar. Alla föräldrar måste visa att de bryr sig.. kallt eller inte den natten.. obekvämt att vandra ute i kylan eller ej.. men det kan vara just Din närvaro som stillar alkoholens flöde.

Mammor och pappor! Ställ upp för era ungdomar Rugbynatten! Låt mig slippa ringa efter just Dig för att just Din son eller dotter ligger misshandlad, drogad, våldtagen.. död.. på gatan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback