Poliser i all ära ...

Banner

.. men det finns de som är på fel tjänst.

I stort har jag ett gott förtroende för svenska polisen. Vid behov, har jag blivit väl bemött och fått den hjälp jag varit i behov av. Det gäller inte bara här i Kalmar utan även på andra platser i landet. 

Men precis som inom alla yrken, finns det puckon även hos polisen.  Alla yrken har sina grupper av "fel man på fel plats" och flertalet av dem skulle göra sig bättre som kronologisk arkiverare i  en sval källarlokal utan fönster. Detta som nu hänt i Falun, enligt
Aftonbladet, får inte under några som helst omständigheter hända. En uniformerad polist går in i ett klassrum och ropar att det är KRIG! Detta för att hans son cykel blivit stulen. Men det finns ju de som vill visa sin "makt" och då är de fel ute. En polis skall inte vara militant och maktgalen. En polis är en person med hjärtat på rätta stället och skall vara till hjälp i samhället under sina normer och lagar.

Det jag saknar idag, när det gäller polisen, är kvarterspolisen. Med glädje minns jag dem när jag växte upp. Vi knattar knackade på hos dem ibland bara för att få prata med våra hjältar. Vi skapade en relation till dem. Vi kände oss trygga. Jag hoppas de kan återinföras för våra barns skull. Men det bestämmer ju regeringen, hur mycket de vill satsa på samhällets trygghet i stort.

Kommentarer
Postat av: mernil

Det där var en sjuk historia om den verkligen är sann. Sedan är det sant att kvarterspoliserna borde komma tillbaka. Det skulle skapa en betydligt bättre relation mellan invånarna och rättsväsende.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback