Stavgång

Banner


Hösten var lite ruggigt och media fylld till bredden av alla positiva orsaker med att använda stavar när man skulle ut och gå. Det var bra för hjärtat, det var bra för hälsan. Det var bra för den som ville minska i vikt och det var bra för jag-vet-inte-allt.


I ärlighetens namn tyckte jag ju det såg lite småkorkat ut.. ungefär som att träna skidor mitt i hägsommarvärmen. Men var och en blir lycklig av sina val så jag la mig inte i hur andra bar sig åt, bara jag fick gå som jag ville.


Dock fick jag ett hjärnsläpp en höstdag och köpte ett par stavar på Stadium. Jag kände mig lite småkorkad där jag bar på stavarna genom stan och senare på bussen hem, men sonen som var med, ville inte på några som helst villkor kännas vid mig när jag försökte använda dem.


Nå, jag ställde dem i hallen för att se dem och motiveras.. men medan de glodde ilsket på mig, bestämd stirrade jag åt ett annat håll. Nonchalant låtsades jag inte om dem och dagar blev till veckor.. som blev till månader.. som blev till att jag bar in dem i förrådet. NU kunde jag röra mig fritt igen i hallen utan att de blängde surt på mig.


Hösten blev vinter som blev vår och jag tog mig i kragen och köpte ett månadskort på Friskis & Svettis gym. Efter 11 år var det dags att komma igång igen och slimma kroppen. Där blev jag kvar över sommaren och nu med terminskortet i handen, går jag dit 3 mornar i veckan. Det är en skön motionsform och det är alltid lika skoj se alla åldrar och kategorier på de som är där. Pensionärer som vill stärka sig lite, medelålders som just kommit på att det är bra att röra sig lite mer ansträngande än att bara sitta i bilen. Vältränade och otränade.. Alla får vi plats..


Men.. så kom hjärnsläpp 2. Jag bestämde mig för att använda stavarna nu när jag slutade på min praktik.. och idag kom de fram ur förrådet och med mig på promenaden till gymet. Med haltanden trevande försök kom jag så igång och visst kände jag mig lika dum som jag säkert såg ut där med en stav i varje hand som om jag vore på väg till skidbacken. Men döm om min förvåning när jag väl snavat och kroknat ett par gånger, så fick jag bra galopp på hur det skall vara.. och DÅ kände jag hur hela kroppen på något vis reste sig och det var lättare att gå. Fort, går jag i vanliga fall. Men nu tror jag minsann att hastighetsmätaren ökade lite.


Svett och uppvärmd kom jag till gymet och körde mitt pass.. och sedan var det en svettig promenix hem igen. Det var underbart! Så jag har bestämt nu att varje dag som jag går till gymet, skall stavarna med. De dagar som jag inte går dit, skall jag ändå ut och gå med dem.  Om en månad skall vi se om det gjort nytta.. i alla fall på vikten.

Det är inte så illa att ha hjärnsläpp emellanåt.

P.S Jag måste ju säga att det gör i alla fall NÅGON form av nytta för jag har ju muskelvärk i skulderbladspartiet! Hur ofta har man DET efter en häftig promenad?  hjärta

Kommentarer
Postat av: Micke

Visst kan det vara härligt med lite hjärnsläpp med? ;) Fast det ser otroligt dumt ut tycker jag med, men det är ju resultatet som räknas.

2005-09-02 @ 15:02:18
Postat av: Eva

Ja, man går ju mycket fortare med stavarna.. blir rakare i kroppen. Ja, det kanske ser lite småtöntigt ut.

2005-09-02 @ 17:07:57
Postat av: Sanja

Ja,var väl ett halvår sen jag skulle skaffat mig ett par sådana...gissa hur långt jag kommit,haha....

2005-09-02 @ 18:16:46
Postat av: Veduran

Får väl skriva som Sanja här uppe :)
Men man vet aldrig... rätt som det är får jag kanske hjärnsläpp jag också ;)

2005-09-02 @ 18:50:15
Postat av: mernil

Trevligt! Personligen skulle jag aldrig använda stavar när jag är ute och går ;) .. Dock hämtade jag mina gamla .. vad det nu heter "vikter som man kan koppla på benen eller armarna"och det känns verkligen när man går i trappor.. har man haft på sig dom en hel dag så känner man sig som en liten sparv när man tar av sig dom på kvällen :)

Postat av: Jeanette

Nyttigt är det garanterat, men visst ser det löjligt ut ;) Det tyckte jag första gången jag såg det. Idag reagerar man inte så mkt på det.

2005-09-04 @ 18:46:54
URL: http://www.bjornidet.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback