Kyrkans jakt på medlemmar

Banner


Att vara medlem i något samfunt, en förening etc borde vara ett medvetet val vi alla skall få göra. Dock har svenska kyrkan sedan urminnes tider av tradition och ohejdad vana, valt att sno till sig medlemmar så snart någon fötts i Sverige. Snacka om att vara medvetna om att människor i stort inte väljer ett kyrkligt medlemsskap på egen hand, så man skapade en stor medlemslista genom att stjäla till sig medlemmar, så som nyfödda bebisar. Om detta informerades inte inget på BB och inte i dagspressen heller, vad jag vet.

Lite naivt trodde jag att det krävdes att man döptes i Svenska kyrkan för att få ett medlemsskap, som det krävs av så många andra samfund. Men icke sa nicke. Under de snart 17 år som jag varit mamma, har jag trott att mina barn skulle få välja sitt medlemsskap som vuxna och därmed lät jag bli att döpa dem (dopet står ju som symbol för att Du som vuxen gjort ett medvetet val: Rannskat Dig och Ditt liv i förhållande till Guds ord och vilja. Valt att ärligt be om syndernas förlåtelse och låta dopet som symbol visa det för att "tvätta av" de gamla synderna och börja på ny bana.. Vilket nyfött barn kan göra det valet av eget hjärta?)

för ett par dagar sedan fick jag i skolan veta (genom en arbetsuppgift) att barn som föds i Sverige AUTOMATISKT blir medlemmar i Svenska kyrkan! Utan min vetskap har mina barn varit medlemmar sedan födseln! Jag knallade bort till pastorsexpeditionen här i stan och träffade en vänlig kille. Jag berättade om min tanke när barnen var födda och trodde att de inte var medlemmar eftersom de är odöpta, att jag tänkte de skulle då välja själva som vuxna om de ville vara med i Svenska kyrkan eller inte. Han förklarar då att fram till 1996 (!) var det så att om man var gift så räckte det med att ena föräldern var medlem, så blev barnen det automatiskt! Så var det ju i vårt fall då, för mina barn står som medlemmar i något vi inte valt medvetet. (från 1996 döps man in som medlem)

Varför har man inte genom åren upplyst föräldrar om detta? Varför har Svenska kyrkan tagit för givet att alla vill vara medlemmar från födseln? Har de så usel tro (hade, får jag ju säga eftersom de ändrat det 1996) på sig själva att de måst ha stulit medlemmar på detta vis? Visserligen har det nog med gamla Stadskyrkan-tiden att göra.. att vi automatiskt "tillhörde" kyrkan.. Det låter inte bättre än vissa länder som har diktatur..

Nå, jag har fått blanketter att skriva under där även mina barn skall skriva på om utträde ur kyrkan. Men nog tusan är det fräckt att agera så här.. Kyrkans makt är stor.. men inte större än att jag tar mina barn ur dess påtvingade sköte och tycker min syn på kyrkan har förstärkts.. ett maktgirigt samfund...

"Du skall icke stjäla" är ju ETT av de 10 budorden..men det kanske inte alltid gäller kyrkans män och deras agerande.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Förstår inte att ni har problem med detta alltså är det så farligt att vara med i svenska kyrkan, och vill verkligen dina barn gå ur?

2006-04-09 @ 09:46:42
Postat av: Majsan

Saken är ju att kyrkan TVINGAT in mina barn i sitt samfund som medlemmar..Ett medlemsskap skap skall ju ske av fri vilja..Det är det som jag motsätter mig.. och ja, barnen vill inte vara medlemmar i något de inte valt själva.. än mindre tror på. Hur skulle det vara om Du plötsligt var medlem i en nazigrupp utan att DU valt det?? "Det är väl inget problem.. är det så farligt?" Hmm..

2006-04-09 @ 13:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback