Slöseri med skattemedel??

Banner

Mitt förtroende för den svenska polisen har alltid, sedan barnsben, varit gott. Att det finns rötägg även inom den yrkesgruppen innebär ju inte att våra svenska poliser generellt är rötägg och inte gör ett bra jobb. Det är en liten procentsats som ställer till det. (de som generellt ogillar polisväsendet är nog de som har mal i mjölet, om man säger)

När jag läser
detta som finns i Aftonbladet blir jag lite konfunderad. Att det alls spelas upp ett "gisslandrama", som inte var ett sådant drama utan en uppgörelse mellan två grupper polacker och ryssar, är grymt nog. Barn är iblandade, oskyliga och troligtvis skräckslagna över det som sker. Det som jag egenligen undrar över är varför det behövs mycket folk ur polisstyrkan i detta fall?

"Nationella insatsstyrkan, ett tiotal radiobilar, ambulanser, piketstyrkor, förhandlare och tolkar kom till platsen" står det att läsa. Att det kommer tolkar, förstår jag. Att det kommer förhandlare är också ganska glasklart. Ambulanser är ju bra att de finns med, MEN, Du som kan förklara detta: varför kommer ett TIOTAL radiobilar (minst 20 poliser, om de åker 2 i varje) piketstyrkor (hur många förtäljer inte historien och hur många poliser befinner sig i varje piketstyrka?) Nationella insatsstyrkan (kallad NI) Den består av , enligt den uppgift jag har, 53 poliser och 2 civilanställda. Dess huvuduppgift är att utgöra samhällets yttersta resurs vid exceptionella situationer såsom terroristangrepp. Var detta drama ett sådant? Jag tror inte det.  Men ändå.. 53+2 från NI (om alla var i tjänst/blev inkallade) + 20 från radiobilarna.. Bara där har vi 75 poliser varav NI's styrka är specialutbildade. Piketstyrkorna.. Tja.. skall vi säga att kring 100 poliser var på plats för att få slut på bråket.(+ alla andra i form av förhandlare, tolkar, ambulanser etc) Det känns LITE som bortkastade medel. Vad skulle ske i Stockholm om det skedde ett verkligt terrorangrepp eller gisslandrama á la Norrmalmstorg augusti 1973 medan dessa var i Bromma för att få stopp på bråket mellan dessa två grupper? Saken är väl att i dag skulle det bli mycker råare än när C Olofsson ledde gruppen..

Behövdes verkligen så många diverse poliser för att stoppa detta? Jag bara funderar på hur man prioriterar...


"Arbete går före framgång,
även i ett lexikon."

Kommentarer
Postat av: Micke

Det låter aningen häftigt med denna mängd av poliser. Ja, man undrar hur de tänker vissa gånger.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback