"Får Du besök i kväll?"

Banner

Det var den frågan mina klasskamrater ställde mig igår med ett skratt. Lite frånvarande som jag var så undrade jag om de tänkte komma över. Åter skrattade de och sa att det "är ju Göran som skall komma." Hmm.. jag måtte ha sett ut som ett levande frågetecken för nu skrattade de verkligen. Inte elakt utan åt min brist på intresse. Ja, det var ju stadsministern som skulle till Kalmar. Håhåjaja.. Han skulle visst inviga något "torg" som egentligen är en ombyggd skolgård. Nä, jag hade ingen koll på att han skulle hit till stan och än mindre att han skulle till mina kvarter. Vem bryr sig? tänkte jag. Det enda jag bryr mig om är att politikerna lämnar mig i fred här hemma även om det finns de som anser att jag överreagerat genom att påpeka att jag inte vill ha deras propaganda i mitt hem, påtvingad. Men å andra sidan.. vilket herrans väsen blev det inte när ett visst parti som driver sin sak för att få vara svensk i Sverige, blev stoppad på sin utdelning av propagandan för sina åsikter? Har vi inte åsiktsfrihet i Sverige? Jo, så länge vi inte går utanför den åsikten som svenska politiken säger att vi får tycka.

Det är något jag tycker är konstigt.. Vi har s.k. demokrati i Sverige. Vi får ha vilken religion vi vill och vi har friheten att tycka och tänka vad vi vill.. Men det gäller inte alla åsikter. Med andra ord har vi inte åsiktsfrihet. Vissa åsikter är ju faktiskt kriminaliserade. Nu anser ju inte jag personligen att vi skall ägna oss åt rasism eller annan förtryckande verksamhet, men åsikter måste man ju få ha. För mig har alla människor lika värde, oavsett religion, politisk åsikt eller härkomst. Men alla tycker inte så. Men jag anser ju inte att vi skall kriminalisera åsikter så länge vi inte begår en hetsjakt mot  någon. Så länge vi kriminaliserar åsikter, så har vi inte friheten att ha åsikter som vi vill.

Jag tycker att man borde stoppa all form av direktreklam vilket det gäller kläder, möbler, politik, bilar... ja allt. Det talas ju mycket om att vi måste spara våra skogar och vi måste se till att sortera våra sopor så vissa saker kan återvinnas, så som papper. Hur många har utrymmen i sina hem att ha sortering för papper, hårdplast, mjukplast, konservburkar, färgat glas, ofärgat glas, hushållssopor etc? För att minska behovet av sortering, för att spara på skogarna... så borde vi få stopp på all reklam oavsett vad den handlar om. Det borde också bli ett stopp på att tvinga sig på folk med sin propaganda genom att ta kontakt med folk på gator och torg. Stå gärna på stan och visa att ni finns.. religiösa som politiker eller annat löst folk, men låt oss själva ta kontakt med er om vi är intresserade. Eran många gånger aggressiva framtoning är verkligen inte populär. Att ni sedan inte kan bemöta oss som har åsikter, är ju bara tragiskt fegt. Hur skall vi kunna ha respekt för er eller ens känna att ni är trovärdiga? Jag uppskattar att man bemöter mig i mina åsikter. Inte att man går till andra som om andra var skyldiga till det jag har att säga eller funderar kring.

ETT parti har bemött mig direkt i frågan om propagandatvånget i mitt hem, och det är (s)! Enda partiet som varit rättfram nog att svara mig. TACK! Heder åt dem och jag hyser respekt för den vänligheten! Ett parti av sju!  Det visar ju att (s) har förankring till potentiella väljare och visar att man bryr sig om eventuella väljares åsikter. Det ni andra.. ni har lite att lära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback