Pojke nekad specialskola i Solna kommun

Banner

Alla barn med behov utöver de som vanliga skolor kan ge, har rätten till specialundervisning/specialskola. Här har vi en 11-årig pojke som gått 4 år i vanlig klass och skola och kan fortfarande inte läsa och skriva. Han har dyslexi enligt alla utredningars resultat. Detta medför att hans rätt till specialskola/stöd träder i kraft. För att pojken skulle få tillgång till detta, sökte mamman en plats för honom på en skola, fick den och sa upp sig från jobbet och flyttade.

Nu säger chefen för resursenheten, Mio Tysén Wester, nej till pojken. Orsak är att hon anser att pojken faktiskt kan få stöd och hjälp på en vanlig skola samt att alla med läs- och skrivsvårigheter inte kan få specialskolehjälp. Om nu en vanlig skola verkligen kan hjälpa denne gosse, varför kan han ännu efter 4 år där inte läsa och skriva?

I mina ögon ser det verkligen ut som om Mio Tysén Wester har ett egenintresse i denna plats som pojken har fått. Kanske har hon någon i bekantskapskretsen som behöver platsen och nekar därmed pojken i Expressens artikel att tillträda? Dessa mina tankar mailade jag till henne.

Läs artiklen
här och gör som jag: MAILA DIN PROTEST TILL [email protected]. Pojken har rätt till denna skolgång!

Politiker: I dessa valtider där ni fiskar efter röster, se till att era lagar följs åt och straffa dem som inte tillgodoser barns rätt till hjälp och stöd. Dra DITT strå till stacken och hjälp denne gosse! Någon gång kan det vara Ditt barn som inte får hjälp.

Maila även ordförande i Solna kommun: [email protected] Det har jag gjort efter tips från en vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback