Könsbyte och få vara den man är

Vi har inte kommit långt i samhället när det gäller synen på män och kvinnor som skall genomgå ett könsbyte. Vi ser ner på dem och talar illa om dem.. Familjer vänder dessa personer ryggen och allmännyttans hyresvärd samt socialförvaltningar agerar helt diskriminerande.

Jag har en bekant som skall göra ett könsbyte. Det är förälder till en av mina barns klasskamrater från grundskolan. Denne förälder som vi kan kalla "X"  berättade för mig om detta bara för en vecka sedan. "X" berättade om familjens agerande, hur man vänt "X" ryggen. F.d äktenskapspartnern har krävt besöksförbud, detta trots att "X" verkligen gjort allt för familjen i alla år. F.d partnern har en sjukdom som lett till handikapp och "X" har ständigt funnits till hands om hjälpt till när det behövts.  "X" berättade också om att det dagen efter vårt möte, skulle påbörjas hormonbehandling och "X" var glad för det. Jag kramade om "X" och önskade lycka till!

Igår ringde "X" på min dörr. Förtvivlat berättade "X" att det verkställts en vräkning p.g.a att grannarna klagat på att "X" gått i kläder som inte varit "passande". Socialförvaltningen hade varit med och tagit nycklarna ifrån "X" och sagt att de inte kunde göra något för "X" så "X" hade fått hjälp av sin dotters sambo att fixa tält och sovsäck så "X" kunde sova ute. (svärsonen är ende familjemedlemmen som talar med "X")

Är det okej att samhället agerar  på detta vis? Nej, jag tycker inte det. Mina söner är mycket upprörda och då speciellt sonen som har lekt mycket med "X" barn då de gick i samma klass. Han förstår inte familjens agerade eftersom familjen ständigt varit i centrum för "X" familj. Jag har förklarat att familjen är i chock just nu och att de kommer att öppna sina hem för "X" igen.. men min son säger.. "men ändå.. hur kan de?" Mina barn är också upprörda över hur man kan vräka en person som öppet gått ut med sitt könsbyte.. Detta är Sverige 2006.. detta är ett mycket inskränkt Kalmar år 2006. Hade detta skett i storsta'n, skulle ingen bli vräkt.. Enligt lag agerar man helt fel. Man får inte diskriminera någon, oavsett vad det gäller. Ändå har inte Kalmar kommit längre än så här.

Jag är glad över mitt beslut att lämna denna stad bara den yngste hemmaboende slutar gymnasiet. En så inskränkt stad, som hellre satsar på fanderun än sina egna... som kränker människor i behov av stöd (jag vet ju vad det innebär att ha med kommunens handläggare att göra som minoritetsgrupp.. och det är inte skoj) är inte värdiga mina skattepengar.

Kalmar kommun borde skämmas!! De är en stor smutsfläck på den svenska kartan. Det har jag sagt i 6 år och kommer alltid att säga.

Jag är glad att det ändå växer upp barn med mina söners syn på andra.. att man verkligen får vara den man är.. att alla har samma rätt att vara och bo. Jag är stolt över att jag lyckats fostra sönerna rätt. Det är dessa våra barn som skall ta över och måtte samhällsattityderna ändras med våra barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback