Pliktverkets plikt?

Banner


Min äldste son är född -89 och det blev jag hårt påmind om förra veckan. Det kom ett brev från Pliktverket till honom. Mönstringen är i antågande.

När sonen öppnat och läst igenom sitt papper, så visade han mig ett papper ifrån verket. Det var ställt till en ANNAN grabb! Namn, adress, personnummer! Allt stod där. Det var en hälsodeklaration! Om nu detta papper kommit i fel händer, i någons, som roat sig med att fylla i och posta den felaktiga.. Så illa det kunde gå. Dock bad min son mig om hjälp att ordna det så jag skrev ett brev i sonens namn, som han undertecknade, och förklarade att pappret kommit helt fel. Undrar vem som har min sons papper som saknades i brevet? Samma sak hände sonens bästa kompis.. även han fick ett papper som tillhör honom samt ett som skulle skickats till någon annan.

Har pliktverket ingen koll på hur illa det tryckeri de anlitar, sköter sig? Har de ingen plikt att veta att deras utskick kommer till rätt personer? Det känns som om myndigheterna blir mer och mer nonchalanta mot oss övriga medborgare. Det skrivs lagar och regler som vi måste följa, men själva  sprider de våra privata uppgifter lite hur som det passar.

Är det fler som råkat ut för detta eller liknande?? Vad gjorde ni åt saken? Har Ni drabbats negativt genom att myndigheter skickat era uppgifter till fel personer?? Berätta gärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback