Roligt nästan jämt med SJ

Banner



Resan upp till Kristinehamn gick med tåg i tisdags. Detta för att jag hade ett möte i Karlstad kl 8.30 på onsdag morgon innan det var konferans i Kristinehamn på onsdagen kl 11. (Det var inte jag som bokade biljetterna, annars hade jag kvartat i Karlstad.)

15.50 avgick tåget i rätt tid från Kalmar och det kändes bra att det faktsiskt fungerade. Byte i Alvesta skulle ske och där får vi veta att vårt tåg är 15 minuter för sent. En snabb huvudräkning talar om för mig att vi hinner till tågbytet i Katrineholm, där nästa tåg avgår kl 20.00.

De där försenade 15 minuterna blir allt längre och slutar väl på ca 25 minuters efterkälke. Det är ju bara att gilla läget för det skulle inte hjälpa om jag började härja och skrika där på perrongen.

Väl på tåget mot Katrineholm frågar jag tågkonduktören med ett leende om han visste hur det kommer att se ut med ersättningstrafik.. Han skulle återkomma, sa han.. och det gjorde han. En annan passagerare frågade vad som förorsakat förseningen och det var visst att loket inte hade full kapacitet på motorn, vilket i sin tur skulle leda till än mer försening till Katrineholm.. *varför inte byta lok då?* Vi blev totalt försenade med 40 minuter till Katrineholm!

Så kom då information för oss som hade tågbyten att missa.. Vi som skulle till Värmland, fick ta 21.07-tåget mot Göteborg och hoppa av i Hallsberg för vidare transport med landsvägsbuss.

Jag passar på att ringa lite folk från stationen för det är ju tid kvar.. och inget var öppet. Ingen Pressbyrå, ingenting.. Och ingen svarade. SMSade lite i stället.

Jag ringde även till en av de som skulle övernatta på samma hotell som jag, som jag visste skulle anlända Kristinehamn och meddelade på hennes mobilsvar att jag var försenad och hoppades komma fram före midnatt.. 21.07 ringer hon till mig.. *jag har en vag känsla av ett minne om att hotellet stänger kl 22 och jag skulle ju vara inne i K-hamn 21.28* och skojar lite om att jag får nog sova ute under natten för det är stängt från kl 22.. Nå, jag fick prata med hotellvärden som lovar lägga min nyckel på Statoil vid stationen så att jag kommer in. Tack, snälla.. och jag var så välkommen så att ta kaffe eller te i köket när jag kom fram om jag fryser.. Det var bara att ta för mig, sa han.. Snacka om service.. "Du har väl bott här förut" frågade han också.. noga med att minnas sina gäster, även om det var länge sedan sist jag var där.

21.05 ändrades ankomsttiden på tavlan och tåget skulle komma 21.12.. och sedan 21.14... och då kom det, under tiden jag talade med kvinnan som är på plats redan.

23.17 anlände jag så till slut Kristinehamns station med en mycket bekväm landsvägsbuss. Med raska men trötta steg gick jag till Statiol och hämtade ett kuvert med nycke, ett välkomstbrev samt en karta. Kl 23.32 låste jag upp mitt rum.. och det var skönt att klä av sig och ramla ner i sängen.. Tog först en runda bort till serveringen men insåg att jag inte var i behov av te.

Somnade kring 00.30 och klockan ringde 06.15. En dusch, och sedan satte jag mig vid frukostbordet. Trött, visserligen för jag har ju förlorat en del sömn under helgen.. Min kompajnon tassar in i serveringen fullt övertugad om att hon måste knacka på min dörr.. men inte då.. Majsan vet att kliva upp på morgonen..

Visst är det ett äventyr att resa med SJ? skrattar

Kommentarer
Postat av: Micke

Det där är som då jag skulle hem från Stockholm med tåg.. valde tåg och X2000 istället för buss då jag inte var bra i nacken och tänkte det skulle bli en smärtfriare resa. Bar sig inte bättre det blev strömlöst på Centralen så vi fick åka pendeln till Uppsala och sen buss ändå.. *suck*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback