Försäkringskassan

Banner

Nu är det dags att jag tar ton igen. Som alla läsare vet är jag arbetslös studerande och uppbär aktivitetsstöd i stället för CSN-pengar. Det är min "lön" kan man ju säga. Detta har funkat länge och det är ju väl.

I februari började det hända saker. Pengarna fördröjdes några dagar, i mars ytterligare några dagar och i april kom inga pengar alls. Det var inte bara jag som drabbades utan det var alla i Kalmar som uppbär denna typ av ersättning.

Jag fick höra ett rykte om det och ringde chefen för enheten. Hon var snorkig och inte ett dugg samarbetsvilig. Jag har viss förståelse för att hon var trött på alla som ringde och krävde sina pengar. Jag var hemma hos söstra mi med henne som vittne, så var jag inte alls otrevlig utan bara saklig och frågade vänligt vad som hände. Chefen lovade att prioritera mitt ärende!!! "Hur rättvist är det för alla som inte orkar ringa?" sa jag.. och hon menade att hon inte kunde göra annat. Samma hade hon lovat mina väninnor som ringt. En av dem skulle hon dessutom ringa tillbaka till, vilket inte skedde.

Det gick ett par dagar och så bestämde jag mig för att gå upp till FK och prata med henne. På FK fann jag en annan väninna som också hon ringt och tjatat om pengarna. Hon gav mig ett annat namn på ytterligare en chef och tillsammans beslutade vi att genast begära möte med honom. Under 1,5 timme satt vi och samtalade om detta med att pengarna inte kom. Han skyllde på omstrukturering, sjukfall etc. Han tog på sig skulden men kunde inte agera på annat sätt än att han letade reda på mina papper och såg till att det hanterades så att mina pengar skulle komma under denna vecka. Hur rättvist är det, i förhållande till alla som inte kunnat ta sig dit och "bråka"?

Denne chef bemötte vår irritation över hans chefs lögner. Han sa att det inte var lögner utan det var "SMART CARDS" som de "egentligen inte får använda men gör det ändå i krissituationer. Det är mer som vita lögner." sa han.. Med ett leende frågade jag hur smart det är att ljuga? Svar uteblev. Ett vänligt bemötande och en massa skitsnack var vad vi fick.

Jag mailade ett långt mail till vd'n där jag ställde mig frågande till varför vi kunder blev drabbade av  att de har omstruktureringar, omorganisationer, personalbrist och sjukfall.. något som vi inte skall märka av. Vem som helst som inte får sin lön, stannar hemma och blir tokförbannad på lönekontoret.. Men vi, som har dessa typer av pengar, får inte ställa krav.. Vi skall bara göra som vi är tillsagda och vara snälla. Men då har de inte mött på Majsan förr. Mina väninnor  och jag beslutade att dra detta vidare. Tyvärr är det många som, när det kommit till kritan, inte vill bråka.. "Jag har en man hemma med pengar så mig drabbar det inte" etc (fega svikare) Väninnorna hade problemet uppe i ett bra reportage i en av Kalmars morgontidningar i onsdags i stort uppslag. Eftersom jag inte var i stan då så tog jag kontakt med Smålandsnytt. De har just varit här och gjort sitt reportage. Det är en uppföljning på gårdagens reportage om liknande problem på ett annat av FKs kontor.

Konsekvensen får vi ta, som är mest sårbara. Hyran kommer inte in i tid, andra skulder kommer inte iväg i tid.. Vi måste ringa/maila runt. Vi måste betala alla påminnelseavgifter, telefonsamtal etc.. så detta blir bara mer dyrt för oss utan att vi är skuld till att inte kunna betala i tid. Nu har jag tur med min hyresvärd, som vet att jag aldrig varit sen förut med hyran, men vem har samma förståelse som jag, från hyresvärden? På FK fick jag rådet att LÅNA mig till pengar!! Det skall jag inte behöva!

Nu får vi se om det kan bli ordning på detta till nästa utbetalning men det tror jag inte. De ligger efter flera veckor och hur de skall hinna i kapp allt som de är försenade med, på två stackars handläggare, vet jag inte. Man har ju tagit ner ärenden från Västervikskontoret utan att ta med personal, och ålägger dessa ärenden (olika uppgifter förekommer från FKs chefer: 700 ärenden sa en, 2800 sa en annan) på de redan överbelastade handläggarna här i Kalmar. Det är ju orimligheten själv att de kommer ikapp. Om inte, så blir det uppföljning i media.

"I krigets trädgård växer giftiga örter"

Kommentarer
Postat av: Micke

Ja, har dom inte träffat på Majsan förr så lär de bli varse nu *s* De kan nu börja oroa sig lite tror jag..

Men nog om skämtande, tokigt är ju bara förnamnet att man kan/får göra så här. Vet ju att de på företaget jag jobbar åt (åtminstonde min arbetsledare) säger att "- funkar ingenting så skall åtminstonde lönen funka!"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback