Sommarplågan

Banner


Pollen, talas det om i tid och otid och jag vet att det är ett helvete för de som är drabbade. Min ene son har pollenallergi: Björk- och gräspollen.

Sommarplåga kan också vara mygg, getingar, humlor, spindlar.. ja, alla typer av insekter. Jag är en sådan person som älskar sommar, sol och värme men riktigt avskyr alla insekter. Allt som är mindre än skogsmöss.

Dock finns en plåga så liten att den knappt syns. Det finns inget sätt att skydda sig emot dessa vidirga. Enda rådet man får, är att klä sig ljust, vistas helst på asfalt och i storstadens tutande djungel av oljud avgaser. Njut inte av gräs och skog. Nåja, precis så säger de ju inte, "experterna" men undertexten låter nästan så. Helst skall man nog göra sig av med husdjuren också...

Själv har jag på bara ett par dagar plockat 3-4 sådana små jävlar från min kropp. 2 stycken igår, en i dag.. och jo.. det var ytterligare en, för en vecka sedan. De kröp runt på min kropp och nu på morgonen, på min morgonrock som jag plockade ner från kroken på väggen!  Vem tror att jag INTE sitter med en känsla av att det kryper över hela min kropp?

Förra året blev jag biten (trots att jag året runt mer eller mindre lever på vitlök, som sägs vara effektivt mot dessa) Med tanke på smittorisken sökte jag läkare efter en tid. Det fanns inga synliga tecken på att jag drabbats av något, men jag blev sjuk. Den första läkaren gjorde mer eller mindre narr av mig, och sa att  man inte skall läsa på internet om vad som smittar och inte. Den sjukdom jag drabbades av, fanns nämligen inte här, sa han. Saken var bara att jag blev sämre och hamnade på infektionsmottagningen. Där togs det prover och jag blev liggande i flera timmar där, sjuk som få. Där togs jag i alla fall på allvar. Allmänläkare borde lära sig lite hyffs. Infektionsläkaren tog väl hand om mig under de 5 timmar jag låg där. Inte nog med det, han ringde hem ibland och frågade hur det var, hur jag mådde osv.

Till saken hör att den smittan FINNS här i Kalmar. Överallt där man kan läsa om denna typ av smitta, så finns den i Kalmar. Även om den inte är helt vanlig. Samt att lilla jag är ett livs levande bevis.

Som ni förstår så handlar detta om fästingar. Den lilla svarta honan med sin röda bakdel
 och den svarta hanen.  Fästinghane

Katt har jag alltid haft, så när som på några kortare perioder utan. Hund har jag också haft. Dock måste jag säga att jag har aldrig upplevt så mycket fästing som förra sommaren samt hittills i år! Förra året plockade jag bort "hur många" som helst, som vandrade runt på min kropp samt på Gustav, som ju är röd och det syns ju när de går runt på honom. Dessutom sover ju han alltid brevid mig, så det är ju inte så konstigt att de kommer över till mig. Han ligger ju alltid tätt intill...

Självklart har jag funderat på varför denna ökning av dessa vidriga varelser.... Igår kväll chattade jag med söstra mi via msn och vi tycker båda att det är en ökning av dessa små. Dock kom jag på varför jag märkt av dem sedan jag flyttade till just detta område.. En fastighetsskötare som jag talade med här om dagen, sa att det är ett träskområde! Tacka tusan för att fästingarna trivs här! (och jag känner mig som Fiona i Shreck)

Jag skall ut och jaga fästingmedel idag så jag kan preparera Kattis och Gustav. På så vis minskar risken för att herr och fru fästing kommer med dem in.. men helt utan dem lär jag inte bli.. Jag är ju ett träsktroll...   Vem vill vara min Shreck? skrattar

Kvällen: Stavgång 6.8 km 60 minuter
Tidigare på dagen: "söndagspromenad" 5.6 km

Just nu  är jag ensam hemma och har jag TVn för mig själv! WOW! Det har blivit en film på femman och nu börjar Criminal Minds... *åter till soffan*

Kommentarer
Postat av: Micke

Ja, vem gillar inte att vara intill dig.. helst på törs jag ju inte skriva *s*

Skämt åsido!
Men huvva för sådana där kryp, jag vet inte om jag sett nån någon gång då de inte finns här och jag sällan åker till era breddgrader.

Postat av: Majsan

Jag kan skicka ett gäng till Dig, Micke

2006-05-06 @ 08:57:31
Postat av: Jeanette

Själv märker jag inte av dem.. Och inte vill jag det heller.. Det måtte bara vara så att de gillar dig skarpt ;) Och vem gör inte det?

2006-05-07 @ 18:29:59
URL: http://www.bjornidet.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback