Arbetsförnedringen... igen.

Ja, vad skall man säga om denna instans.. som sällan kallas för Arbetsförmedlingen? Mina egna duster med deras sätt att arbeta, är många. Å ena sidan skall jag leta egen praktik och när jag gjort det, har jag fått avslag. Veckan efter har de gått ut i media att de arbetar för att arbetssökande skall vara mer självgående och då blev jag förbannad och skrev en insändare (detta var på lilla orten Svenljunga för X antal år sedan) och förklarade att jag varit självgående, hittat en praktik på egen hand men fått avslag på den och nu går de ut och slår sig för bröstet.  Reaktionen lät inte vänta på sig. Det kom ett telefonsamtal från handläggaren om att chefen ville träffa mig.

Jag gick till denne och han i sin tur undrade om det verkligen var nödvändigt av mig att gå ut så offentligt med detta? Ja, det var det, ansåg jag, då jag försökt tala med både handläggare och chefen själv om saken men ingen hade lyssnat. Detta innebar att jag plötsligt blev överdrivet väl mottagen och man var sååå tillmötesgående. Det var bara röda mattan som saknades. (Ett litet samhälle kan klara av att fjäska för sina kunder eftersom det är ett litet kontor och man är rädd för negativ uppmärksamhet) Jag blev tvärsur för det skall inte gå till så att man fjäskar för den som vågar stå upp. Så jag frågade om alla arbetssökande blev så väl mottagna och fjäskade för, som jag. Plötsligt visste man inte hur man skulle agera. Vid mina besök där märkte jag denna osäkerhet, och den störde mig inte om jag skall vara ärlig. Än i dag strör jag osäkerhet kring mig när det har med myndigheter att göra. Nu är det ett medvetet val jag gör.

Detta var bara ett exempel och fler finns ju att läsa här inne i min blogg.

Dock, det jag läser i
Aftonbladet idag, om en person med svenskt namn som är född och uppväxt i Sverige, krävs på att gå en nybörjarkurs i svenska för att få behålla sin ersättning! DÅ har det väl ändå gått för långt! Det visar ju bara hur ineffektiv instansen Arbetsförmedlingen är, när svenskfödda medmänniskor skall gå nybörjarkurs i svenska för invandrare. Bättre är ju att invandrare med behov av att läsa denna kurs får gå där, än att svenskar skall göra det. Det är lika korkat som det grundskolan försökte få mig att göra. Mina föräldrar kom från Norge för snart 50 år sedan men svenska språket har alltid varit vårat modersmål. När jag gick på högstadiet fick jag kallelse till hemspråksundervisning i norska!! Min hemspråk var svenska och  inget annat. Gick jag dit? Nej, inte en enda gång. Min åsikt har alltid varit och kommer alltid att vara att om man har annat hemspråk än det som finns i det land man bor, så lär man sig det i hemmet och ingen annanstans.

När skall dessa vidriga kränkningar och hot på arbetsförmedlingarna runt om i landet upphöra? Länsarbetsnämnden och regeringen måste ju ta tag i det. Men det gör de inte. Men jag undrar ju självklart hur det kommer sig att  A-kassorna och försäkringskassor accepterar dessa menlösa kurser, som i detta fallet att kräva att en svensk person skall gå grundkurs i SFI? Vilket slöseri med både pengar och resurser.


Kommentarer
Postat av: Anna

Åh! Jag förstår dig precis!!! Fast mina 2 handläggare på AF är tvärtom! Hur underbara som helst! (har skrivit många inlägg på min blogg
om att vara arbetslös) Hade en fågelholk som ville
jag skulle in i vården. Jag sa nej! Eftersom jag inte kastat bort en utbildning inom restaurang och
storhushåll för att byta branch!

Det är tufft att klara allt på egen hand ibland. Ibland måste man få hjälp av sin handläggare. Jag hade jätte svårt att få tag i praktikplats. Fick bara nej från företagen dit jag ringde.

Och "arbetsförnedringen" var ett mkt bättre namn! Eftersom det är INTE roligt för oss som är arbetslösa att gå dit, det är INTE roligt att varje gång få en ny handläggare, det är INTE roligt när man får kommentarer som "du har ju prakitik, varför söker du jobb?! ( Har fått en sådan kommentar )

Ska hålla tummarna för dig att du får en person som
är lika bra och duktig och guldvärd som mina! Annars får du slå näven i bordet, det gjorde jag!

Ha en fin helg!

/Mvh. Anna

Postat av: Majsan

Tack för Din kommentar. Kikar Du bakåt här i min blogg, ser Du att jag bråkat och slagit nävar i bord (och med lust att slå den i nyllen på ena handläggaren som jag numer inte har kvar)och härjat en del här på AF i stan. Jag är ingen man "skiter på" om man så säger utan att få 1000 falt igen. =o)

2006-11-18 @ 09:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback