Flytta för att få jobb?

Det står att läsa i Dina pengar att det är i Malmö man skall bo för att få jobb. Kan jag tänka mig att flytta för att få jobb? Både ja och nej. När det gäller Skåne så älskar jag skånska dialekten och jag har varit på väg att flytta dit just av den anledningens skull. Dock har jag oerhört svårt att tänka mig Malmö. Varför? De gånger jag varit där, har jag inte charmats av staden som sådan.

Däremot har jag varit på väg till Helsingborg ett par gånger och skulle inte ha problem med att verkligen få ändan ur vagnen och ta mig dit med bohaget.. Dock har jag bestämt mig för att återvända till Göteborg. Men det är aktuellt först 2009 då den ynste hemmaboende har gått ut gymnasiet. Finns det jobb i Göteborg då? Ja, det tror jag. Inom vården finns alltid behov av arbetskraft. I Göteborg finns sjuksköterskehögskolan. Finns den i Helsingborg? Nej, inte vad jag kan se. Det blir ju också en del av avgörandet. Men å andra sidan vet vi ju inte hur mitt liv ser ut år 2009. Kanske jag beslutat mig för att inte plugga vidare. Kanske har jag fått en tjänst som jag vill ha och det kanske till och med blir i Hardanger.. eller på Kho Lanta. Vem vet om vården då är mitt val.. kanske jag likförbannat sitter som politiker och ljuger för folket för att tjäna pengar för egen del?

Visst kan jag tänka mig att flytta för att få ett jobb.. men inte till vilket pris som helst. Det finns mer värdefulla alternativ i våra liv än "allt för jobbet".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback