När jag var liten..

.. hände det sig att när vintern kom, täckte affärerna för sina fönster med papper och man fick inte se vad som fanns i skylten. Det väckte varje barns nyfikenhet och en speciell söndag var det s.k skyltsöndag. Det var då som vi fick en föraning om att det var jul på gång.. något stort.. något spännande och förväntasfullt. Samma söndag var det första advent. 4 veckor kvar till jul.

Livet förändras och kommersialismens starka röst har tagit över och man börjar förbereda konsumenterna att köpa inför jul redan i september-oktober och julskyltningen i butikerna är framme redan i oktober/november. Julsånger spelas snart vid midsommar och skyltsöndagarna förekommer inom en inte allt för lång framtid att ske redan vid påsk. Skyltsöndagen var redan i söndags och på söndagen som kommer är det första advent.

Är det inte läge att låta julstjärnan hänga kvar i fönstret året om och adventsljusstakarna behöver bara dammas av och ställas tillbaka i fönstren.. Tomtarna kan väl stå där de står för egentligen är det väl ganska dumt att bädda ner dem 11 månader om året för att väcka dem under hets och jäkt i december? Vi behöver bara två typer av presentpapper: Födelsedagspresentpapper och julklappspresentpapper. För vem köper och ger bort något däremellan nu mer?

Jaja.. det är rätt skönt att kunna beskåda allt detta vid sidan av och göra lite som jag själv tycker.. utan krav, utan tvång.. men med ett leende över hela mig för jag går min egen väg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback