Åter igen nekas en äldre särskilt boende

Banner

Det var inte längesedan vi hade en äldre kvinna i vår grannkommun Nybro som gick i sjön efter att ha nekats särskilt boende. Ett avslag som idag
kritiseras av samtliga iblandade: medmänniskor och myndigheter samt länsstyrelse.

Nu gör Lund sak samma, nekar en äldre kvinna ett särskilt boende. Hon är 90 år, har haft en stroke och med det förekommer obalans, rädsla och mycket annat. Kvinnan vill ha ett boende som hon känner sig trygg i. Men får inte detta. Biståndshandläggaren anser att hon klarar sig bra utan särskilt boende.

Jag har på min arbetsplats många strokedrabbade och jag har även jobbat på en strokerehabiliteringsavdelning i Göteborg. Jag vet vad det kan behövas för hjälp, att dessa som är drabbade med komplikationer, behöver all hjälp de kan få. Att bo hemma med ett larm, det hjälper inte om den drabbade ramlar och tuppar av, som artikeln här säger.

Varje gång jag läser om dessa avslag, undrar jag om biståndshandläggaren har erfoderlig utbildning och kunskap! Eller är de handplockade på gatan?? En biståndshandläggare har visserligen sina ekonomiska krav att leva upp till men om den personen skall leva upp till detta, blir inga förändringar. Han eller hon måste våga ta steget över och säga: "Det håller inte". Biståndshandläggaren kan tvingas göra ett avslag på en ansökan han eller hon vill ge bistånd. Då kan biståndshandläggaren tillsammans med den sökande fråga om det är okej att han eller hon överklagar sitt eget beslut. Det är en möjlighet biståndshandläggaren har idag. Men nyttjas det?

Dessa äldre medmänniskor, som levt länge och kämpat i sitt anletes svett, ligger mig varmt om hjärtat. Hur kan vi bara acceptera att dessa äldre inte får det stöd och den hjälp och boende de önskar? När vi talar om barn som far illa, då är samhället snabbt inne och agerar ( i de flesta fall) och flyttar barn från sina biologiska hem. Men varför har inte våra äldre samma rättighet att flytta för sin egen säkerhets och trygghets skull??

Vad tänker våra trångsynta politiker göra åt saken? Införskaffa ättestupan igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback