Datorer och egna liv

Banner


Var det någon som undgick mina svordomar när datorn började härja i början av sommaren? Plötsligt fick den "spel"och vägrade fungera som den borde. Rullisterna funkade inte, det gick inte att öppna bilder och använda [BACK] knappen utan att allt låste sig. Använde jag Internet Explorer kunde jag med säkerhet förvänta mig att hela sidan var låst och oanvändbar. Min älskade webblärare, Maxthon, fungerade inte heller så det räckte och jag fick snällt och lydigt ge mig in i användandet av Firefox, som *peppar, peppar* faktiskt fungerade hjälpligt.

Jag kunde inte redigera mina bilder eller ändra teckensnitt på msn. Att alls använda mailskalet "IncrediMail" var utom möjlighet och det var att ge mig in i Outlook. Jag bytte grafikkort *tack, Micke* och allt funkade till min stora glädje! I 24 timmar! Sedan var det som det var, igen. Jag frågade runt och ingen var villig att ta sig hit ut och titta på datorn. Alla datakunniga, som gärna skryter när det inte behövs hjäp, fann plötsligt ha tusen andra saker att göra. (= de kan inte så mycket som de påstår) Jag fick tips till tusen och det kunde vara än det ena och än det andra, men även det tredje.. Moderkortet var nog slitet, kan det vara processorn? Jag felsökte och formaterade samt ominstallerade allt 3 gånger men inget hjälpte.

Nu är jag inte ensam användare på datorn längre och det kan ju vara så att ene sonen, som inte alltid lyssnar, på tonårsvis, installerat saker eller tagit emot filer mer mera trots att jag förbjudit (vad hjälper att sätta förbud på en tonåring? Det vet ju alla föräldrar att det blir motsatt effekt) Virussökt och sökt efter andra fel och främmande individer i datorn.. inget fanns som kunde förklara varför den betedde sig som sittande regering: Skandalöst korkat.

Det slutade med att jag funderade på att dumdator och förlägga datorn till sällare jaktmarker eller att låta sonen ta över lådan och själv började jag leta efter en bärbar dator som ingen mer än jag skulle ha tillgång till. I djungeln över allt som finns, så är det inte lätt hitta just DEN som skulle kunna vinna mitt hjärta. Många timmar satt jag och sökte, letade.. satte stackars Micke i jobb att hjälpa mig leta där uppe ifrån norrland. (hur nu han skall veta vilken som skulle passa mig) Men vad göra? Ilskan la sig och jag förlikade mig med tanken på att bli med bärbar dator.

Här om morgonen, när jag kikade in på en community för att kolla av senaste nytt, upptäckte jag att det var något som var annorlunda.. Något FUNKADE! Ja, som inte funkat på flera månader! Dock tänkte jag inte stort på det eftersom jag skulle till praktiken. När jag sedan kom hem och skulle kika på en annan sak via datorn, upptäckte jag verkligen att saker förändrats! Samtidigt satt jag och chattade med Micke på msn och sa något förvirrat om att jag trodde min dator var frisk igen! Genast kastade jag mig in i olika saker som tidigare inte fungerat som det borde och WOW! liksom. Min dator hade bestämt sig för att den inte ville ersättas av en bärbar rival, *vill man ha mig kvar, får man vårda mig* den ville inte få ett slag i skärmen och kasseras.. och ja.. nu är det inga fel på den! Jag har åter installerat mitt älskade Maxthon, IncrediMailen är igång igen och jag har massor av foton som skall skannas in och redigeras!  Inte nog med det.. Jag kunde inte installera spel från zylom.se under tiden som det knasade. Det kan jag igen. NU kan jag bara säga att jag datorkärlekmin dator igen. MEN.. ett litet byte skall det bli.. en plattskärm skall inhandlas.

Jag är glad över att jag inte köpte moderkort och andra kort för att få ordning på datorn. Något var fel och detta något är återställt igen. Tänk vad våra datorer ändå lever sina egna liv...


Tack, Micke, för allt Ditt tålamod med mig dessa månader.

Kommentarer
Postat av: Micke

Jaaa, vad gör man inte för dig ;) *s*

Men du.. det sista vi (du) gjorde innan det började fungera var ju att jag lurade på dig senaste versionen av Firefox, version 2 alltså. Kan det varit några filer där som fick det att börja fungera igen eller vet du att du installerat nått annat?

NU ska jag på hockey!
HEJA Modo!

Postat av: Majsan

Hörru.. jag tror inte FF 2 har med saken att göra.. om det inte är så att FF har komponenter som skulle täcka pronlematiken som blev redan innan FF togs ner till min låda. Det var ju inte bara webbläsarproblem utan probs med hela lådans innehåll..

MODO...?? sa Du inte HOCKEY? *duckar o springer*

2006-10-30 @ 19:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback