Farthinder och säkerhet

Banner


Som bekant är ju att vi bytt regering i landet och med det, tillkommer en helt del lagändringar. Bland annat så  har man valt att höja priset på fortkörningsböterna. Rätt skall vara rätt och vi skall inte köra för fort. Men med handen på hjärtat, vem gör inte det emellanåt?

Hur det än är, så stoppas vi ibland för att blåsa i alkotestet eller visa körkort eller på annat sätt påvisa att vi är hederliga förare av fordon. Under alla dessa 23 år, snart 24, som jag haft mitt körkort, så har jag stoppats 2 gånger för att blåsa och en gång för att få en bot på en så korkad sak som att jag inte tagit på bilbältet. Alltså, jag var korkad som inte tagit på bältet. (samtidigt som jag tycker det är vansinne med en lag som säger att man måste ha bälte eftersom lagen tar bort mitt personliga ansvar över min säkerhet...) Fortkörning har jag hittills klarat mig ifrån.. eller hur man nu skall uttrycka det. Eller om det är polisen som klarat sig ifrån mina potentiella fortkörningar.. undrar

Hur som helst, så gör polisen sitt jobb
och jag har inga problem med dem. "Ett gott samvete räds inte lagens arm". Jag har ett litet gott öga till dessa uniformerade yrkesutövare och är det av födsel och ohejdad vana. Det finns poliser med humor.. och det finns poliser som är befridade från detta livsnödvändiga inslag.. Men finns det saker man inte bör säga till en sådan herre, eller kvinna, som står där med sin fartkamera (eller: farthinder) i högsta hugg för att skåda Din framfart? Jag tror minsann jag skall testa på en bekant som är polis, om han är ute och jagar mig.. "Du borde bötfälla min opålitliga farthållare istället." Undrar om det funkar ihop med mitt bedårande leende och oskyldiga blick bedårande Eller.. : "Ursäkta konstapeln, jag visste inte att min radardetektor var avstängd." Å andra sidan kanske ärlighet vara längst: "Om jag visste att du stod där skulle jag aldrig kört så fort." Men det kan ju vara så att det är en gambler som står där och haffar mig. Varför inte testa med: "Okej, jag körde lite för fort och du tog mig - vad säger du om bäst av tre?"  Förvirrad Förresten.. det sägs ju att vi skall hålla god takt med trafikrytmen för att inte störa trafiken, så svaret blir ju givet: "Jag försökte hålla trafikrytmen. Ja, jag vet att det inte fanns någon bil i närheten, men det visar ju bara hur pass långt fram de var."

Att skylla på den opålitliga farthållaren är min klara favorit.. samt att vidhålla vikten av att ha god trafikrytm. Det är ju lite dumt att reta upp lagens trevliga långa arm, som ju faktiskt bara gör sitt arbete som god samhällsmedborgare, genom att mumla något om att man trodde det var viktigt att vara i god fysisk form för att bli polis eller säga att man hört att man blir polis för att man är för dum för att få jobb på Mc Donalds..

Jag välkomnar de höga böterna! De närmaste 3-6 veckorna kommer svenska folket generellt att skärpa sig, men snart har polisen annat att göra än jaga fartsyndare. Det finns värre: rattfyllon, bovar och banditer.

När jag var i Eksjö i dag (igen) så satt vi och hade lite eftersnack. Vi pratade just om trafiken, farten och allt arbete som gjorts för att skapa säkrare trafik. Han sa vad jag funderat på: Det byggs säkrare vägar, det byggs säkrare bilar. Visst, det är väl bevisat att det sker fler trafikolyckor genom hög fart och mer ohälsosamma utsläpp när vi gasar på.. men varför har vi i dag samma hastighet på vägarna som för 30 år sedan om allt byggs till det bättre? Det kan man undra. Sträckan Kalmar - Eksjö är kantad med 50,70 och 90-vägar. Att det är 50 och 70 vid  de mindre samhällen  man passerar/kör igenom är ju en sak, men de sträckor  som är  90 km,  skulle mycket väl kunna vara 110.  Kan det vara att vi idag inte får köra fortare än så på många och långa sträckor, som gör att det förosakar trafikolyckor när vi ökar farten eftersom rytmen inte blir riktigt bra? Jag bara undrar. Det finns nog lika många förklaringar till detta som det finns tankar och hjärnor. En bra rytm, ett bra samarbete och säker körning minskar risken för olyckor... tror jag i alla fall på.



Kommentarer
Postat av: Micke

Jag kör så lugnt så.. i jobbet ;)
....och vägen ut till stugan ska vi inte tala om!

Postat av: Majsan

Öh.. på väg till stugan vet jag ju att Du tar det lugnt.. åtminstonde när jag varit med ..

2006-10-13 @ 18:19:59
Postat av: Micke

Jag hade ju en "lånebil" då *s* Du har inte åkt dessa kurvor i 120 med en Merca ;)

2006-10-13 @ 22:02:43
URL: http://kludd.se
Postat av: Majsan

*asg* DIN merca? Den går väl inte ens i 120? Du skall vara med när jag kör merca.. Du vet de fina jag hyr =o) *vaddå 120?*

2006-10-13 @ 23:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback