Förmildrande omständigheter??

Banner

Pedofiler, våldtäktsmän, mördare och annat löst folk döms efter förmildrande omständigheter. Det kan vara hög ålder, tasktig uppväxt, att de hör röster etc (hörselpåhitten går ju inte att motbevisa). Självklart funderar jag på vad män och kvinnor i tingsrätterna anser om straffpåföljd när det är deras egna som råkar illa ut.

Aftonbladet berättar om den 79-årige mannen som dömts till 2 års fängelse för våldtäkt på sina barnbarn samt ett skadestånd till dem på totalt 105.000:-. Den äldsta flickan skall få 100.000:- och den yngre av dem endast 5.000:- Tingsrätten har tagit hänsyn till mannens höga ålder då straffet skulle utmätas.

Jag undrar vad de har att tänka med, dessa tingsrättsfolk. Varför skall inte barnen ha lika mycket i skadestånd? Båda lider ju men av detta för livet. Förhoppningsvis kommer de en dag att kunna släppa detta och gå vidare.. men en skillnad på hundratusen kronor?? Det är ju småpotatis som de får i relation till deras lidande.

Mannens höga ålder innebär att han bara får 2 års fängelse och är ute efter 2/3 av tiden. Men, jag undrar, om han är gammal nog att våldta flickorna.. borde han då inte vara gammal nog att sitta av ett rejält straff som det svin han är? Varför skall det finnas något som heter förmildrande omständigheter när det gäller våldtäkt på barn i synnerhet men också i allmänhet? Det finns i mina ögon inget som kan förmildras när det gäller sådana vansinnesbrott som begås med berått mod.

Dessa omänskliga varelser borde låsas in bland män som gärna våldtar våldtäktmännen/pedofilerna som straff eftersom det inte utdöms straff som duger..  och kasta bort nyckeln.  För mig finns det ingen plats för dessa vidriga invånare av samhället. De har visat att förtroendet för dem är förbrukat.

Jag önskar ingen att bli utsatt för dessa vansinnesdåd, men hur skulle samhällets straffparagrafer se ut den dagen som utdömare av straff, har en dotter eller son, barnbarn som blir våldtaget? Säger man då också: "Åh.. han är så gammal, den stackars våldtäktsmannen så han behöver inte så hårt straff?" Jag bara undrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback