Grattis, staten!

Banner


2.000 fler bilister stoppade i fartsynderiets jakt jämfört med kampanjen förra året. Vad det genererar i pengar, kan jag bara gissa mig till, men avstår. Skall regeringsfolket betala sina svartavlönade barnflickor, TV-licenser, p-böter och toblerone med dessa pengar eller kommer de obevekligt att stoppas in i vård och omsorg? Ibland ställer jag mig frågan: Vart tar alla intäkter av böter vägen?

Det är helt i min smak att polisen är ute och visar sig och det är okej att man höjt fartböterna. Men att kampanja i ämnet, känns lite överdrivet då det finns större brott än fortkörning. Det är ju inte farten som dödar.. utan när det går åt helvete och smäller!! Skillnaden mellan att dö i en fortkörningsolycka och en trafikolycka i laglig hastighet, är att det mest troligt går så mycket fortare att dö i den förstnämda.

Hur ofta läser vi inte om poliser som inte kommer till brottsplatser snabbt nog, eller kommer de alls? Kan det bero på att de jagar fortkörare eller jobbar administrativt? För visso.. det är också ett måste men är det en nödvändighet att det tar så lång tid? Det finns ju olika aspekter på det. Min idé har varit att polisen har en sådan där söt lite bandspelare som läkarena pratar in på och sedan överlåter till en sekreterare som skriver ut. Därefter skall polisman, före han går hem för dagen, läsa igenom och signera rapporten. Det måste ju spara tid samt få våra poliser ut på gaten snabbt igen.. Eller?  Å andra sidan, antar jag att det finns en nackdel med det också.

Ärenden som polisman bör sköta är allt annat som inte är fortkörning (om det nu inte handlar om att polisman råkar vara på plats och det går i 180 förbi en skola, typ) Rattfyllon kan man ju satsa på att få stopp på... Det är ju bra om de hinner fram och hindra/avbryta en våldtäkt, ett mord, inbrott och sådana saker. Eller är det så lågt prioriterat att man hellre jagar fartsyndare? Nå, de följer väl bara order.. men vem fasen ger order om dessa kampanjer att jaga fartsyndare? Bra trafikrytm, känna sina begränsningar (kontrollen över körningen) och köra säkert är ju A och O. Det finns ju de som är rent livsfarliga i 30 km/h också.

Jaja.. det är inte mycket jag kan göra för att ändra situationen när det gäller dessa prioriteringar. Dock finns ju mycket kvar att önska. Även jag är med och betalar statsanställdas löner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback