Skrämmande

Banner


Lite nu och då läser vi i dagspressen om äldre medmänniskor som inte saknas.. som i sin ensamhet ligger skadade i flera dygn.. eller döda i månader, innan någon får för sig att sakna dem.. eller åtminstonde undra vart de är.

När jag igår kväll satt och läste i
Aftonbladet.se får jag läsa följande rubrik: "Hittades död i sin säng - efter 5 år". På fem år har ingen saknat den 80-årige mannen. FEM ÅR??!! Visserligen vet vi inte vad som är orsaken till att mannen inte haft så bra kontakt med sin omgivning att han kunnat ligga död så länge utan reaktion från samhällets övriga invånare, men ändå. Fem år är en lång tid.

Hyran har gått in via autogiro men brevbäraren måste väl undra varför det samlats post innanför dörren? Hyresvärden hävdar att han/hon märkt att det samlats post men trodde att mannen flyttat till ett äldreboende! Visst, så kanske det kan vara. Men tar man ändå inte kontakt med någon myndighet som kan ta hand om mannens post då? Eller om det finns en anhörig?

För mig är det skrämmande att en människa ändå kan vara borta och osynlig så länge utan att man reagerar. Visserligen har jag noll koll på mina grannar och vet inte precis hur alla ser ut.. men fem år? Jag ser visserligen i jobbet att många vistas veckovis hos oss utan att anhöriga kommer på besök. Men det finns ändå en viss kommunikation.

Vad är det för kallt samhälle vi lever i? Det är främmande för mig att det får avvecklas på detta viset. Jag hör inte hemma här..  Kanske är det ett av alla i-landsproblem.. vi har det FÖR bra för att orka bry oss om andra. Jag vet inte.. men något måste det ju vara. Alla dessa betongbostäder som byggts upp där vi bor i rad efter rad upp mot himlen.. där var och en sköter sitt och bryr sig bara om det..

Det känns skönt att veta om mitt sociala nätverk av de som är nära mig, som betyder något för mig.. som jag betyder något för. Vi behöver aldrig bli liggande i 5 år utan att någon bryr sig. Vi är alltid saknade av varandra när vi inte ses.. och vi kommer också att reagera samt agera om vi inte hör av varandra inom rimlig tid.

Kommentarer
Postat av: Micke

Inte klokt egentligen! 5 år?!
Ja, jag saknar dig ju så fort vi inte surras vid om morgonen :)

2006-10-06 @ 22:30:43
Postat av: Majsan

Åh.. tack, raring. *kramar* Du vet jag saknar Dig också =O)

2006-10-07 @ 07:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback