Tenta på fredag

Banner

Just nu har vi ett ämne som heter Arbetsmiljö och säkerhet. Den kursen startade måndag för en vecka sedan och fortfarande har vi knappt kommit in på ämnet undrar Vi har tilldelats en stor hög med papper där lagar och paragrafer tas upp, om våld och hot på arbetsplats etc. Skolans vaktmästare tillika  skolpersonalens huvudskyddsombud har föreläst lite för oss samt att den samme från Kommunal har pratat med oss.

Vi har en lärarinna, som i botten är sjukgymnast, och pedagogik känner hon inte till. Första dagen gick åt till att hon via overhead skulle berätta om alla sina arbetsplatser och det var inte få ställen hon varit på. Det är så man undrar om ingen stått ut med henne. Sedan har resten av upplägget handlar mer eller mindre om att hon vill jobba som sjukgymnast. Vad gör hon då hos oss??
 
Hon uppvisar en viss förvirring  Förvirrad över sitt yrkesval och vi får inga rediga svar någonstans. Det har dessutom varit mest "självstudier" utan att vi faktiskt vet vad vi skall göra. Frågar vi henne blir svaret i stil med "Jag kommer in på det"... och det har hon ännu inte kommit in på. På fredag har vi tenta i detta som hon inte kommit in på.

Det enda faktiska arbete vi gjort, var att ta kontakt med en arbetsplats huvudskyddsombud och ställa frågor kring arbetsplatsens arbetsmiljö och säkerhet. Vi är en så stor grupp så vi valde att dela oss på två, 4 i varje. Vår lilla grupp valde skolans huvudskkyddsombud och han var verkligen samarbetsvillig. Vi fick ca 1,5 timmar med honom med bra svar och berättelser om händelser. Som tack bestämde vi att han skulle få en lite ask choklad. Jag köpte en Merci till honom och skrev ett litet kort som tack. När vi gick tillbaka till honom för att visa vår uppskattning, förstod vi att det var inte vanligt förekommande. Han blev så glad och tog till och med i hand! Detta har varit roligast på hela denna kursen!!

Igår brast det för oss alla när vi var halvklass och skulle ha lärarledd lektion. I vanlig ordning var hon förvirrad och det vi skulle gått igenom i fredags,och inte gjorde, tog hon upp igår. Det var om arbetsrätt. Håhåajaja.. En av kvinnorna i klassen frågade om hon inte hellre kunde gå igenom vad som kommer på provet så vi vet vad vi skall titta på. Då tycker lärarinnan att hon redan gått igenom det. Hela närvarande gruppen är tillbakahållet irriterad och börjar prata om hur luddigt allt är och att vi inte får klara besked. Jag satt långt bak och la mig inte i samtalen eftersom jag faktiskt höll på att somna Trött Hon är som en burk Rohypnol. I stället för att ta kritiken konstruktivt, bemöter hon vår irritation med egen irritation irriterad Det är inte ett bra sätt att möta oss. Det gör att vi suckar mer och mer.. och kvinnan som satt intill mig frågade om jag mediterade då jag mellan nickningarna satt och tecknade, stängde av allt och bara undrade när vi skulle få gå hem.


Nåja.. det är väl bara att kika i dessa papper hon gett oss och plugga på lite. I ärlighetens namn, så har hon nämnt saker som är viktiga och som kommer på provet: Det är lagar och sådant som ett huvudskyddsombud känner till och som han/hon hjälper oss med när och om den dagen kommer. En annan fråga som kommer upp är hur stor del av alla arbetsskador som är belastningsskador! Vad nu den siffran (19.500/år och det är en tredjedel av alla anmälda skador) är viktig att kunna för.

Jag har nu självstudier från idag till fredag kl 12.30 då vi skall redovisa vår gruppuppgift (hur vi skall redovisa har hon inte sagt) samt har tenta. Hur vi alla nu skall hinna redovisa (muntligt vet vi det blir) samt tenta av detta ämne vi inte riktigt vet vad det handlar om, det vet vi inte. Fram till dess skall jag kika lite i högen med papper, som jag kastar på fredag, samt göra ett studiebesök på min kommande praktikplats. Det blir även en fika med Söstra mi och en gemensam väninna till oss (idag blir det en fika med Brodern) och på torsdag morgon kör jag åter till Eksjö för att köra hem igen lagom till lunch. Alla dessa möten..

Men på fredag är det slut och då skall jag fira att jag ändå överlevde dessa båda veckor.  skål

Min skyddsängel är på semester och jag tas om hand av en  oduglig vikarie




Kommentarer
Postat av: Micke

Nåja? - få höra nu.. HUR gick det? ;)

Postat av: Majsan

Åt helvete! "Vem har övergripande ansvar för rehab" och följdfrågan var "Vilken lag styr det?" "Vilken myndighet fick år 2004 in 19500 anmälningar om belastningsskador? Vad då? Detta har inget med Arbetsmiljö att göra.. *sucka*

2006-10-13 @ 18:21:42
Postat av: Micke

Himla otur du!
*vad-var-det-jag-sa-flinar-lite* ;)

2006-10-13 @ 22:07:53
URL: http://kludd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback