Arbetsförmedlingens behov av kontroll

Eller är det bara ett sätt för dem att förmå de arbetslösa som redan mår dåligt av sin situation att må sämre, känna sig ovärdiga och inkompetenta eller vad är det frågan om?

Jag fick en kallelse, som kom försent men det är ju postens fel, där det stod att jag var kallad till AF "torsdag den 3/4 kl 10.00" (det är inte första gången man skriver en veckodag som inte stämmer med datum. Man borde kanske lägga krut på att kontrollera att man skriver rätt för det är ju vi som blir drabbade om vi inte kommer) Mötet gällde nya regler kring närvarorapportering till Försäkringskassan. Jag ringde min handläggare, som inte var samordnare för denna kallelse, och berättade att kallelsen kom i tisdags och jag undrade om det var tisdag den 3 eller torsdag den 5 som var gällande. Han visste inte så jag mailade den kvinna som samordnade mötet. Hon skrev att det var i tisdags. Nåja, det jag behövde tänka på var att lämna blanketten till AF så skulle de lämna in den till FK.

Pyttsan, tänkte jag som läst FKs egna instruktioner om detta nya. Det mailade jag över till kvinnan, som valde att låta bli att svara.

Så här står det ordagrannt, för er som låtit er luras av AFs info att de skall lämna in blanketten:

Om Du går ett arbetsmarknadspolitiskt program

Som program räknas till exempelt utbildning eller praktik.

1. Läs anvisningarna som följer med blanketten och fyll sedan i uppgifterna i punkterna 1,2 och 3 och i förekommande fall också punkt 5. (1= personuppgifter, 2=uppgifter om mitt arbetsmarknadspolitiska program 3=skriver i om jag har frånvaro samt 5=om j
ag har avslutat/avbrutit ett programm Detta är en kommentar från underteckand)

2. Lämna sedan blanketten till den som anordnar ditt program. Se till att anordnaren bekräftar att de uppgifter som du lämnat i punkt 3 och 5 är riktiga och även undertecknar blanketten i punkt 6. Sedan ska du få tillbaka blanketten.

3. Om du har arbetat ska du fylla i uppgifterna i punkt 4 men det bebhöver du inte göra förrän du får tillbaka blanketten. Du skall fylla i vilka dagar du har arbetat minst en timme och fått lön för arbetet. Tänk på att du ska fylla i uppgifter även om du arbetat på din fritid, till exempelt kvällar och helger. Det program som du går på räknas då inte som arbete.

4. Skriv under med ditt namn. Då försäkrar du att uppgifterna som du lämnat i blanketten är riktiga och fullständiga.

När blanketten är ifylld och undertecknad med både din och samordnarens namnteckning så lämnar eller skickar du den till Försärkringskassan.

Tittar vi ordentligt på anvisningen i punkt 2, så är det VI som är arbetslösa som skall ha kontroll på AF!! "Se till att anordnaren bekräftar...." Jag har läst hela blanketter flera gånger nu för att hitta den felaktiga information som AF går ut med, att DE skall lämna den till FK.. men den informationen FINNS INTE!! AF hittar med andra ord på egna regler för att kränka den enskilda och arbetslösa. Så ni som varit på infomöte på AF ( i alla fall i Kalmar) har ni inte fått anvisningarna från FK, gå eller ring till FK och be att få blanketten "Nytt om blanketten "Försäkran - Aktivitetsstöd"" (blankett 20105) och lusläs den och tänk på vad som sades på mötet. Skall vi följa AFs påhittade regler eller de regler som FK själva går ut med?? Glöm aldrig att vara självtänkande, undersökande och ta reda på fakta. AF har inte alltid rätt. De vill bara kontrollera Ditt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback