Arvsrätt eller rätten att själv bestämma vem som skall ha kvarlåtenskapen

Detta är en fråga jag tog upp i en blogg på en community för längesedan och som vanligt, så är folk lite rädda att uttrycka sina åsikter öppet.

Jag läste idag, eller rättare sagt, jag såg bara rubriken, om gräl och stämningar vad gäller kvarlåtenskap. Det handlar självklart om en hel del pengar. Vi har lagar som bestämmer att bröstarvingar skall ha en viss del av kvarlåtenskapen samt att efterlevande make/maka skall ha en viss del. Är man bara sambo måste man skriva avtal/testamente för då gäller inte den sedvanliga lagen om efterlevande partnerns rätt till det som blir kvar efter ett dödsfall.

Min fråga är: Varför får jag inte testamentera min kvarlåtenskap som jag vill? Ta ett exempel: Barn och föräldrar kanske inte har haft kontakt på 40 år och det är omöjligt att bli sams. Varför skall då jag inte få testamentera bort mina pengar till vem jag vill? Det är väl ändå min rätt att göra vad jag vill med mina pengar och prylar? Nej, inte i Sverige. Det är barns rätt att få sina föräldrars pengar efter dödsfall. Jag tycker inte det är rätt. Jag vill faktiskt själv bestämma vart mina pengar och prylar skall gå.

Om barn och föräldrar har haft bra relation genom åren, så anser jag ändå att det är föräldrars rätt att testamentera sina saker och pengar till vem helst de vill. Tänk en förälder som har missbrukande barn/vuxna barn och det finns en del pengar att få ut efter att föräldrarna gått ur tiden.. hur roligt är det för föräldrarna att veta att deras barn kommer att få ett tillskott av pengra för sitt missbruk genom deras (föräldrarnas) död? Hur många föräldrar har inte blivit mördade för att barn varit giriga och velat ha ut pengar?

Skulle inte mord och gräl minska inom familjen om det inte är en självklarhet hur kvarlåtenskap delas? Det finns väl ändå inga andra situationer som ställer till med gräl som bröllop och dödsfall/begravning?

Nej, bort med arvslagarna och låt oss bestämma själva hur vi vill göra med sådant som blir kvar efter vår död. Vi lever väl ändå i ett demokratiskt samhälle? Nåja, det är ju vad regeringen vill att vi skall tro...

Kommentarer
Postat av: martina

helt rätt inställning. Jag tycker oxå man ska få testamentera till vem man vill!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback