Svar kom från AF och jag fick rätt

Det är helt korrekt att stå på sig när det gäller att AF hittar på egna rutiner och regler som inte stämmer överens med FKs rutiner. Det är ju ändå FK som betalar ut vår aktivitetsersättning och därmed är det de som sätter upp vilka rutiner som skall följas.

Svar från kvinnan som kallat till info.mötet kring de "nya rutinerna" (AFs egna påhittade) och det låter som följer:

"Hej
Du ska kryssa i under punkt 4 för varje timme du jobbar. Däremot ska du fylla i
under punkt 3 när det har blivit 8 timmar = ö. Går du på schema ska du räknar
ihop alla timmar och det du blir inringd ska du bara räkna ihop de timmar som
är mellan kl 08.00-16.00 ej helger och kvällar. Om du sedan vill lämna den
personligen till försäkringskassan måste du se till att få underskrift av någon
i garantin, annars kan du lämna in den till oss så skicka vi den vidare till fk.
MVH
XXXXX X"(jag anser mig inte ha rätt att hänga ut hennes namn här för det är ju ändå inte hon allena som beslutat om dessa påhittade regler om att vi skall lämna in våra blanketter till AF så skall de lämna dem vidare)

Ja, så var det med det. Nu måste ju bara fler som uppbär garantin se över hur de skall göra: Skall AF få styra deras liv eller skall de tänka själv och följa de rutiner som verkligen gäller: De som FK satt upp. Lycka till!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Majsan!

Jo du! Både AF och FS är rätt finurliga
på att hitta på grejer! Själv har jag suttit
i 1 timme och försökt fylla i en sån här
blankett som ska till fs när man är sjukskriven.
Men jag gav upp, så jag ska knalla dit i morron
ist så dom får hjälpa mig.

/Mvh. Anna

2007-04-10 @ 14:18:56
Postat av: Majsan

Lycka till, Anna. De brukar vara bra i kundtjänst på FK (iaf i Kalmar) De har varit till hjälp för mig emellanåt när jag behövt och alltid med ett fint bemötande. Man får ju inte glömma att det är ju inte personalen som hittar på reglerna, sådant kommer högre upp ifrån.. typ regeringen..

2007-04-11 @ 07:21:03
Postat av: Ullis

Var hos min handläggare på AF igår. Vi diskuterade vad AF är till för. Han sa att deras uppgift inte var att ordna jobb. Jag sa att jag tyckte de bara var en kontrollerande enhet och det höll han med om, det var DET som var deras uppgift. Märkligt.

2007-04-19 @ 21:49:10
Postat av: Majsan

AFs jobb är inte att fixa jobb åt arbetssökande. (dessa måste vi leta efter och söka själva) Dock skall de VÄGLEDA, ge hjälp och stöd i hur vi kan få jobb, hur vi kan bära oss åt för att söka jobb (för de som av olika anledningar har svårt för att hantera sökandet)De skall också ge oss vägledning till andra arbeten utanför vår kompetens om vi vill byta yrkesinriktning. Det kan vara att tipsa om utbildning, hjälpa till med praktik etc.

Dock är de också en myndighet, som all statlig verksamhet, med uppgift från A-kassor och regeringar att kontrollera så vi sköter oss (läs: söker jobb) och tyvärr är det så att de tar på sig överförmyndarrocken och förringar vår kompetens och vilja att verkligen få tag på ett jobb. Det är just detta kränkande beteende från handläggare som gjort att jag råkat i luven på dem. Det finns inte utrymme för mänsklig hantering, empati och förståelse för den enskilda individens svårigheter många gånger. Som ett par handläggare sagt till mig så: ".. måste jag se till att ha den egna ryggen fri i första hand". Tyvärr.. det är inte som på 70 och 80-talet då de verkligen var en serviceinrättning.

2007-04-26 @ 10:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback