Försämrade arbetsvillkor

ATL... den nya arbetstidslagen. Den skulle förbättra våra arbetsförhållanden, det skulle bli bättre arbetsmiljö.. alla skulle må bättre.

Det måste verkligen varit ett pucko eller två som kom på detta vansinne. Som arbetande inom offentliga sektorn där kvällar och helger ingår i arbetsschemat, så ser jag bara försämringar och personal som mår allt sämre. Unga kvinnor med småbarn hemma som idag inte ser sina barn lika mycket som förut, som inte är hemma mer med sina barn.. kvinnor som har män som också de arbetar skift.. eller ibland är på resande fot. Kvinnor som är ensamstående mödrar som inte får kvällis till sina barn utan måste nyttja föräldrar och vänner i mycket större utrsträckning nu än förr.. för "arbetsgivaren tar ingen som helst hänsyn till Ditt privata och sociala liv". Sådana kommentarer fick de inte innan nya ATL. Då kunde de lägga sina scheman så det passade hem och familj också.

Jag ser äldre kvinnor som slits ur mer nu än förr.. jag hör talas om folk som överväger att säga upp sig.. söka andra möjligheter.. Det handlar mest om kvinnor som tar stryk då det är mest kvinnor inom vården. Kvinnor som har ansvar för hem och familj. Kvinnor som fått en bra mycket sämra arbetsmiljö efter nya "förbättrade" ATL.

Så länge jag arbetar på tim, så kan jag själv bestämma.. och får jag nattjänst som jag vill ha, så är ju mitt problem inte så stort.. Men det innebär ju inte att jag vänder mina kollegor och sämre bemedlade kamrater ryggen. (Allt för många glömmer ju vart de kommer ifrån så snart de fått lite torrt om fötterna.) AVSKAFFA nya ATL så länge den försämrar våra villkor på det sätt som den nu gör. Det är inte meningen att familjer skall splittras pga arbetstidslagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback