Hur sjuk måste man var för att få sjukersättning?

Förvånas jag längre av hur samhällets myndigheter behandlar sina invånare? Nej, det är knappt även om jag kanske ändå häpnar ibland. Men det finns ju myndigheter som slutat förvåna mig.. Arbetsförmedlingen och försäkringskassan är två sådana.

När jag kom hem i går morse efter att ha jobbat natten, läste jag lite förstrött i dags-/kvällstidningarna på nätet för att varva ner innan det blev dags att sova. Just då orkade jag inte ens reagera över det jag läste. Arbetspasset hade varit full fart på under 7-8 timmar så det fanns inget över till annat än sömn. Natten som var nu, sov de sött och jag kunde fundera lite över samhällets syn på människor.. då främst de utsatta.

En man var mycket sjuk och blev inte trodd av försäkringskassan. Det är en vanlig företeelse, att man där tror att sjukskrivna vill gå hemma och slappa med och njuta av livet. Nu är det inte på det viset. Visst finns det säkert sådana som försöker vara sjukskrivna som inte behöver, men det är endast en liten procent som alla tyvärr drabbas av. Kollektiv bestraffning, kallas det visst. Det intressanta är ju att FKs egen s.l förtroendeläkare, aldrig eller ytterst sällan träffar den person som sjukskrivit sig med hjälp av sin egen läkare, en läkare som träffat den sjuke och bedömt honom eller henne som oförmögen till arbete en viss tid.

Mannen jag läste om fick avslag från FK då de ansåg honom arbetsför. Detta trots att mannen hade en tumör som växte på ena lungan. Han var så sjuk att läkare ansåg att det var helt uteslutet med arbetslivsinrikad rehabilitering. Av det drar jag likamedstecken dödens väntrum. Hur kan en myndighet som försäkringskassan neka denne man ersättning? Tyckte han kanske det var roligt att bara gå hemma och slappa och håva in sjukersättning? Det tror jag inte. Men kanske FK ansåg det.

Tumören växte och förstörde nerver som i sin tur senare ledde till förlamning! Mannen ansågs av FK fortfarande inte oförmögen till arbete. På nyårsdagen avled han... och två dagar senare var ärendet uppe i FK igen.. ovetandes om att mannen inte längre levde. Återigen gav beslutade man på FK att mannen inte uppföljde kraven för sjukersättning.. Nej, det är ju klart.. som död har man ju inte rätt till det.. men de visste inte om att mannen var borta.

Hur sjuk skulle han behöva vara, om det inte räckte med att han låg för döden, för att vara berättigad sjukersättning?? Kan man vara mer sjuk än så? Jag bara undrar.  Skandal är det i alla fall att man har mage att behandla människor så här illa. Får handläggarna samt förtroendeläkarna bonus på alla som nekas sjukersättning? Det är så man undrar..

Det är Expressen som tar upp ärendet
här..

Kommentarer
Postat av: Bosse

Det är arvet efter Göran P!

Postat av: Jeanette

Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta när man läser sådant här. Någonstans i detta sjuka samhälle måste man ta och börja reda ut trådarna så saker och ting blir rätt. *kram*

2007-01-21 @ 17:51:18
URL: http://www.bjornidet.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback