Nattligt spring

Klockan var inte så mycket på förmiddagen igår när de ringde och frågade om jag kunde jobba kommande två nätter. Jag stod upp till knäna i tvätt och hade fullt upp. Självklart kommer jag och jobbar!! Två nätter är ju ändå nästan en veckas lön. 20 timmar.. Tänk, jag trodde aldrig jag skulle bli för gammal för att orka heltid dagtid. Eller så är det inte åldern utan den kvalité jag vill ha på mitt liv i övrigt.

Ett par boende hade mått illa, någon hade kräkts. Men det var ju samma i onsdags kväll när jag jobbade. Inga förändrinar, mer än att de som inte mådde bra, var andra nu än då.

Det stod inte på innan det började larma. Smärta, värk.. oro.. toalettbesök.. mer smärta.. oro.. värk. Kl 04 lugnade det sig.. men då skulle jag förbereda för sondmatningar och mediciner. Alla har inte samma tid för sond och medicament. Plötsligt var klockan 6.30. Morgonpersonalen kom och skulle få rapport... ta över.. och ta hand om.

Ibland undrar jag varför vissa valt detta yrke som vi har. Varför är de där, om inte för kärleken till människan? LÖN! Ja, visst.. men vad då.. så bra betalt är det inte.. inte i pengar.. men väl i kärlek från de boende. .. den viktigaste och mest varaktiga lönen.  "Det är inte så blött här så vi behöver inte byta" sa hon i natt, på sista ronden och de tär inte första gången...  "Här är genomvått och här tvättas och byts" sa jag något irriterad över denna ovilja att sköta sitt arbete på bästa sätt. Inte undra på att det ibland är sjöblött i sängarna på mornarna när man inte anser att det behöver bytas.  Jag jobbar ju både natt- och dagturer så jag vet ju hur det kan se ut på morgonen. Vått, kladdigt..vissa personal på natten borde söka nya jobb.. Viss dagpersonal också, för all del.

Under min tid som student har jag funnit endast ett fåtal av de i min klass som jag själv skulle kunna tänka att anställa som undersköterskor. Ändå klarar de sig igenom.. Arrogans.. attityder.. människosyn som inte är acceptabel.. Ändå klarar de sig, så länge de inte får ett IG. Men vilka anställer dessa? Kommun och landsting. Är de så desperata efter personal att de tar in vad som helst?? Ja, det verkar så ibland.. och jag blir oerhört ledsen för vi har rätt att kräva mycket hög kvalité på personalen. Hade jag varit enhetschef/avdelningsansvarig skulle nog ryktet om mig vara från de som fick "smäll på fingrarna" att jag är en ragata.. och de andra skulle troligtvis vara mer ärliga och sanna.. "Sträng men rättvis. Kräver kvalité och ställer upp själv". För det skulle jag.. ställa upp, hjälpa till i vården.. Den biten skulle jag inte kunna vara utan. Att sitta på bakpartiet och se att det saknas folk.. eller är mycket att göra, det skulle jag inte kunna.

Jaja.. vi får se vart det bär hän.. Antingen löser det sig med högskolan och ekonomin.. eller så får jag nöja mig med denna.. det är inte fel att vara underksöterska. Det är ju trots allt undersköterskorna och biträdena som jobbar närmast patienten/de boende. Det är ju vi som gör det tyngsta och faktiska arbetet.




"Störst är det goda Du har gjort
och den glädje Du har skänkt andra"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback