Studier och jobb

Som studerande med aktivitetsstöd är jag i första hand tvungen att låta jobb gå före. Å andra sidan, för att få jobb på sikt, måste jag ha studierna klara. Hur jag skall hinna med att jobba så gott som heltid samtidigt som jag har heltidsstudier, är lite knepigt. Men det är ju så här vår regering vill ha det: Alla arbetslösa skall ta de jobb som finns och när de finns, oavsett hur jag som enskild människa mår. Ställer jag inte upp till 200% får jag ingen ersättning. Men det drabbar ju bara oss fattiga, eller hur?

Jag skulle vilja säga nej. Det drabbar även de som kommer i kontakt med oss. Ta t.ex. patienter som kommer i kontakt med oss som studerar och jobbar samtidigt. När vi är slutkörda och övertrötta, hur kompetenta är vi då att fatta rätt beslut och hjälpa dem på ett bra och värdigt sätt? Hur skulle Du, som slår på strängarna för detta system och verkligen tror att vi arbetslösa är det för att vi tycker det är så himla roligt att inte ha inkomst så det räcker, kommer till akuten och där är övertrött personal som tar emot och många av dem skulle kunna vara jag... (detta gäller ju inte bara studerande, utan arbetslösa som går på tim och tar alla timmar de får för att över huvudtaget klara sig: sjuksköterskor och läkare involverade) och fel beslut fattas och Du får inte den vård Du behöver och har rätt till? Kanske fel diagnos ställs med allvarliga konsekvenser som följd.. Applåderar Du fortfarande systemet då? Det hoppas jag samt att  Du inte vänder Dig till patientnämnden utan tar det som en man och går hem med högt huvud, för det är ju så här Du vill ha det på våra arbetsplatser.

Jag fick sms från jobbet strax efter kl 06 idag om jobb natten som kommer. Ja, jag måste ta det. Jag har knappt sovit i natt och har en 4-5 timmars jättetenta om en vecka som jag måste läsa till. Jag har skola idag också.. 06.30 ringde samma personal från jobbet som sms'ade strax innan och frågade om jag också kunde komma in och jobba 7.30-14 idag.  Nu får Du gärna ringa till min handläggare på AF och meddela att jag sa nej tack eftersom vi har genomgång av nytt kapitel i skolan inför tentan. Hade jag inte haft den genomgången hade jag sagt ja också till de timmarna. När skall jag få sova? När skall jag få vila? Vi har ju en ny ATL (arbetstidslag) som skall reglera hur vi arbetar, men kraven på oss arbetslösa överskrider den lagen. Jag har inte hört annat. Vi rings in i tid och otid. Det är dessutom stor brist på timpersonal på sina ställen och det gäller även hos oss, där jag arbetar.

Nåja... efter tentan tar jag tåget till Skåne och då skall jag ägna mig åt mina vänner och mig själv hela helgen för även jag behöver andas. Sedan får ni som anser att vi arbetslösa inte har rätten att vila lite, skrika bäst f*asen ni vill. Det slår tillbaka på er själva en dag. Då behöver ni varandra för ni lär vara de enda som kommer att tycka synd om er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback