Vi måste utbilda oss för att få jobb....

.. men hur skall det gå till när vi inte ges möjlighet?

Nu finns det ju flera olika sätt att se på detta med utbildning men moderaterna har ju sagt själva att studerande bl.a är förlorare i deras politik. Kanske deras egna barn föds med full kompetens för de jobb de vill ha sedan.. eller så har pappa och mamma så mycket pengar att deras unga inte behöver ta studielån och -bidrag.. Tänk om deras fruar (eller män också för den delen) skulle vilja läsa vidare som vuxna.. då är det ju bra att man har en make/maka som tjänar bra.

Jag hade bestämt mig för att läsa till sjuksköterska. En av mina två barndomsdrömmar började jag se kunna gå i uppfyllelse. Att ha börjat som badbiträde på ett serviceboende första vardagen efter att jag slutade årskurs 9 och sedan jobbat mig upp till sjukvårdsbiträde för att också utbilda mig i yrket (som jag också fått möjlighet att utöva som undersköterska med tanke på de kunskaper jag fick på min väg) till att fortsätta utbilda mig som undersköterska... blivit peppad av många, då speciellt en lärarinna på skolan, att plugga vidare till skjuksköterska och funderat på om jag verkligen vill.. och kom på att det var just det jag ville. För att kunna söka till högskolan skulle jag bli tvungen att läsa in tre ämnen, vilket skulle kunna göras under hösten -07. Det gäller 250 p. Hela denna usk-utbildning har varit stödd på arbetsmarknadspolitisk åtgärd via aktivitetsgaranti/-stöd. Det är ju ett vettigt sätt att använda pengarna i stället för att behöva sitta av en rad av arbetsförmedlingens meningslösa kurser om hur man söker jobb, hur man stärker sitt självförtroede etc .. kurser man måste ha starkt självförtroende för att klara av att gå då det är mycket kränkande veckor.. Dessa kurser leder ingen vart.. om möjligt till ett nervöst sammanbrott. Då är det ju bättre att statens medel används att utbilda oss för arbetsmarknaden.

När jag frågade på arbetsförmedlingen om det var möjligt att få beviljat 3 kurser till, visade det sig att regeringen stoppat all utbildning som arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Nåja, är det bättre att försvåra för oss att komma in på arbetsmarknaden, så är det ju rätt tänkt. Moderaterna är ju inte arbetarnas parti.

När jag nu fick svar från CSN om vad jag skulle få i pengar om jag belånade och fick studiebidrag fullt ut under dessa 4 kommande högskoleår, visade det sig att jag som bäst skulle få 7.300:- vilket i sig gör att jag inte kommer att kunna läsa. Vad vi kom fram till, mina vänner och jag, är att det krävs att jag som vuxenstuderande är gift! Min väninnas bror sa, förvisso med glimten i ögat.. men ändå med en efteranke i tonen: "Gift Dig rikt. Se till att få pengarna överskrivna på Dig och skilj Dig sedan". Ja, det är den krassa verkligheten. Mina klasskamrater sa också till mig att gifta mig..

Är det inte fel att jag som ensamstående vuxen med barn inte skall ha råd att läsa vidare trots att arbetsmarknaden kommer att skriva efter sjuksköterskor inom kort? Jag är liksom inte giftastypen, om man säger.. Hur skall jag som ensamstående kunna försörja barnen och mig på 7.300? Ni som varit i min sits, ensamstående med barn, som inte lever på socialbidrag utan jobbar allt Du kan för att få till en egen försörjning .. hur har Du/Ni kunnat plugga på högskolan samtidigt utan mer pengar än så? Jag har inga rika föräldrar som pyttsar till mig pengar.. inga andra rika släktingar heller.. Alla tips mottages tacksamt.

Vi får väl hoppas på att inga moderater med anhängare behöver sjukvård inom kort.. Vem blir ni helst omhändertagna av.. En ung flicka på 23 som är nyutexaminerad sjuksköterska som kanske kan mest det som de just läst sig till.. eller en på 49 år (som jag skulle vara som färdig ambulanssjuksköterska) som har arbets- och livserfarenhet som genom åren kompetensutvecklat sig i sitt område? De äldre är ju på väg bort och in i pensionen.. och kvar blir alla unga.. som genom åren kommer att bli fullt kompetenta..

Så... vad jag ser framför mig är fortsatt arbetslöshet.. ja, på så sätt att jag kommer att fortsätta på timanställning. Man anställer inga undersköterskor på heltid. Jo.. kanske om Du som underksköterska är villig att ha en viss % tjänst på ett ställe och resten av tjänsten i pooltjänst vilket innebär att Du aldrig vet från ena passet till det andra vart Du skall vara. Vilken kvalité blir DET på vården??

Svensk sjukvård missar mycket kompetens på att jag inte kan utbilda mig vidare. Tyvärr. Och inte nog med det.. massvis av kompetens kommer att "gå till spillo" för detta gäller ju inte bara mig..

Kanske måste jag gifta mig ändå?? Finns det några frivilliga kandidater??  Undrar Ni gör det ju för en god sak.. Ändamålen helgar medlen.. heter det inte så? Förvirrad

Kommentarer
Postat av: Micke

Här tänkte jag skriva nått men jag tror jag avstår ;)

2007-01-15 @ 17:16:38
Postat av: Majsan

Hahaha.. Jag tror jag vet vad Du skulle erbjuda här ;o)

2007-01-15 @ 18:02:18
Postat av: Bosse

jag skrev i ett mail till en vän att jag ska nog bryta av mitt liv med något vansinnigt snart för jag känner att det är dags att göra något ovanligt.se, här kommer ju ett förslag från dig som gick helt i linje med vad jag sa i mitt mail.Nämligen: jag ska gifta mig med en för mig okänd! Nu är ju inte du totalt okänd men ändå vi har ju aldrig träfats så låt gå !!Grattis, du har en kandidat!

Postat av: Bosse

PS Jag har alltid pläderat för fri utbildning i vårt land, man ska ha en rimlig lön för att plugga.Då kunde csn fara o flyga!

2007-01-16 @ 11:30:27
URL: http://hogrelius.blogspot.com
Postat av: Majsan

Tack Bosse!! Då har jag två kandidater =O) Tack för sms'et... Du kan tro jag smålog hela vägen hem av nyfikenhet.

2007-01-16 @ 13:57:43
Postat av: Bosse H

Det var inte dåligt med två kandidater.Yes! Du kanske skulle begå bigami? Det skulle nog löna sig ekonomiskt men det blir förstås lite flängigt!Nåja, huvudsaken att du känner dig lite glad åtminstone.

2007-01-16 @ 23:24:45
URL: http://hogrelius.blogspot.com
Postat av: Majsan

Haha.. Straffet för bigami är ju 2 svärmödrar *s* och det vet jag ju inte om jag står ut med..Å andra sidan skulle jag ju bara gifta mig.. inte leva ihop med honom eller flänga runt mellan kandidaterna/männen.. Det räcker ju så bra såå att ses 5 minuter vid vigseln och sedan inkassera mellanskillnaden från det jag har nu till sedan..och sedan ses 2 minuter när det gäller att skriva på skilsmässoansökan år 2012,när jag skulle vara klar med skolan.. Kanonbra arrangemang.. Inget slitage på varandra.. ;o)

2007-01-17 @ 09:30:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback