Kompetent personal?

Alla vill vi möte kompetent personal som vet vad de gör och vad saken handlar om. Det är något som regeringarna genom åren förbiser samtidigt som de lovar att vi skall utbildas inom diverse yrken.

Jag har själv just fått på papper att jag kan det jag alltid jobbat med och min inriktning är sjukvård och inget annat. Äldrevården har jag med mig sedan -79 då jag började min "karriär" som badbiträde. Akutsjukvård har jag med mig i ryggsäcken och även den senaste uppdateringen via mina praktikplatser.

Jag var på AF i måndags och vips börjar anvisningar om jobb drälla in. Ja, man tror ju på något sätt att vi arbetslösa inte har kompetens att söka jobb själva. Man idiotförklarar oss i vanlig ordning. Det som kommer till mig är att söka jobb jag INTE har 1) kompetens för 2) inget intresse för samt 3) ingen kunskap. Hur skulle det se ut om jag söker och får jobb som jag inte vill ha och inte kan ge kompetent vård till? Det handlar om personliga assistenter 16-20 stycken!! Varför behövs det så många? Jo, folk som redan är där, orkar inte och har inte intresse eller kompetens. Då söker man massor med nytt folk.

Är det rätt att dessa inom LSS verkligen skall behöva nöja sig med folk utan intresse för dem, personliga assistenter utan kompetens och kunskap? Vi ställer ju stora krav på att läkare är utbildade och vet vad de talar om (fast man undrar ju ibland om vissa fått legitimationen i julklapp) Vi kräver att sjuksköterskor vet att hantera sina mediciner på rätt sätt och att undersköterskor vet att ta prover och kunna lägga om sår med mera. Varför skall funktionshindrade få nöja sig med mindre?

Regeringen och AF kräver att jag söker dessa jobb som jag inte vill ha. Jag har ju jobb inom mina områden och jag fick samtal från ännu en klinik idag om jobb på tim. tills vidare. 3 kliniker har jag att gå till och ändå kräver diktatorerna att jag söker jobb som kommer att göra mig sjuk men framför allt brukare inom LSS kommer att möta en personal som inte vill vara där. Hur rätt är det?

Jag för just nu en diskussion med AF om det är nödvändigt att jag söker denna typ av jobb inom LSS med tanke på att jag faktiskt har barn med funktionshinder i privatlivet. Tidigare handläggare, den "rare" diktatorn, ansåg att det kunde bli för mycket men den nye dito anser nog inte att det skall tas hänsyn. Sök och håll käft, ungefär.

Finns det någon politiker som anser att det är rätt att vi skall behöva sänka kraven på de som jobbar inom LSS när ni samtidigt lovar att vi skall utbildas och ha kompetens? Är det rätt att kräva att vi som inte har kompetens eller som i mitt fall, saknar ett gediget intresse att arbeta med personer med funktionshinder, verkligen skall behöva söka sådana jobb? Är det rätt emot brukaren?

Alla politiker som svarar: "Ja, det är rätt att sänka kraven för brukare inom LSS".. jag hoppas verkligen inte ni gnäller när/om ni möter människor med kompetensbrist eller ointresse för sitt arbete.. Det kan vara en expedit i mataffären, på sjukhuset.. eller på bussen eller cykelverkstaden eller vart som helst.. Det är ju ni som vill ha denna felaktiga fördelning på folk. Jobba hellre för att rätt person skall vara på rätt plats så blir det bättre för alla.

AF i Kalmar har beslutat att inte ta personlig hänsyn vilket det gäller att tvingas flytta/söka jobb i hela landet från första arbetslösa dagen (helt emot vad Littorn sagt) samt när det gäller att tvinga oss att söka jobb vi inte har kompetens och intresse för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback