Snacket går

När jag var på sjukhuset och gjorde min praktik, snackades det högt och skränigt om de stora löneskillnaderna mellan kommun och landsting. Orsaken skulle vara att kommunen inte får personal om det inte finns en avsevärt högre lön där.. Men min erfarenhet är att det är väldigt många som inte vill jobba på ett sjukhus oavsett lön. Man känner sig otillräckliga och "det är inte min grej" hörde jag på skolan.

Kollegor på landstinget pratade om grundlöneskillnader på 2-4 tusen kronor och jag valde att lyssna och inte lägga mig i. Varför säga något om sådant jag inte kände till? Det räckte ju att dessa kollegor snackade mer än kunskapen räckte till.

Idag ringde jag till lönekontoren på både landsting och kommun. Den "stora" löneskillnaden är på 200:- . Nåja, det är väl en förlust man kan ta. För min del blir det ju även ett utlägg för transport till sjukhuset vilket jag inte har idag, till äldreboendet. Dit tar det 5 minuter att gå. Skoslitage, då *s*

Visserligen anser jag ju att landstinget skall ha högre lön än kommunen då det fattas snabba beslut som kan handla om liv och död, där är ruschen större, händer mer som kan skapa oreda.. medan vi på kommunen tar hand om brukarna i det dagliga, vilket är ett mycket givande och viktigt arbete. Jag kommer att fortsätta pendla mellan kommun och landsting när det gäller arbete tills jag får en tjänst på önskad klinik. Det kan röra sig om ett längre vikariat om det inte finns någon som säger upp sig/går i pension.

Jag vet i alla fall vad mitt specialområde kommer att vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback