Våldtäktsdömda taxiförare

Våldtäktsmän och mördare samt annat löst folk, finns överallt i samhället. Att alls beställa en taxi är för mig otänkbart om jag är ensam. Vem säger att bolaget han kör för, vet vem han är, mannen (jag har aldrig hört talas om att en kvinnlig taxichaufför våldtagit sina kunder) som skall ta hem mig säkert?

Rubrikerna braskar idag om att taxibolag inte får veta vilka av deras chaufförer som är dömda våldtäktsmän. Men jag tycker det finns en lösning. Den kostar lite, men i jämförelse vad det kostar samhället när kvinnor (och män) våldtas så är det en ringa summa: Stansa in på körkortet "Dömd för våldtäkt" eller "Dömd för mord" samt att detta skall stå i körkortsregistret då taxibolag eller andra bolag där man anställer chaufförer, kan kolla det vid ett samtal. På så sätt får vi minskad risk för våld på arbetet.

Nu finns det säkert de som skriker att så får man inte göra. Det handlar om integritet. Jo, men visst. Men den dagen Du, Din syster, dotter, son, make/maka, annan kvinnlig släkting råkar ut för en våldtäkt eller ett mord där taxichauffören är skyldig, då skulle Du nog vilja att denna typ av människor inte satt bakom ratten. Det måste ju finnas gränser på vart vi drar gränsen.

Vem skriker att eniro.se samt hitta.se skriver ut vilken dag Du fyller år? Än har jag inte sett någon reaktioner på det. Själv upptäckte jag det igår och där går det ju bra att inte hålla på integriteten. Det finns ju faktiskt människor som inte vill exponeras på nätet med födelsedag.

Gör det lättare för oss vanliga att skydda oss från samhällets våldsamma genom att stansa in det på ID-handlingar. Det är vår rätt att vara skyddade från att våldtas och mördas. Det går att göras genom mitt förslag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback