Inget ont i religionen i sig...

.. men vi får inte glömma att det är människorna som agerar som religiösa som är ofullkoliga och därmed fyllda av fel, som alla vi andra.. men jag kan inte säga att jag är för religion. Ateist är jag inte heller men världen styrs av så mycket relitiöst.

Det är religionen som alltid sagt det är synd att leva som sambo utan äktenskapet, att vara homosexuell, att ha sex före äktenskap etc. Listan kan göras lång..

Visst är jag bevandrad i Bibeln men jag har ingen koll på hur den skall/bör tolkas. Varje enskild religion tolkar den utifrån sin önskan och inom de olika religiösa samfunden är det oenighet då var och en vill tolka Bibeln utifrån vad de själva anser är rätt och rådigt. Varför då alls vara medlem i någon kyrka eller annat religiöst samfund om man ändå inte kan enas?

Tittar vi på religionen i sig, så är den nog god på sitt sätt.. Se bara på de s.k tio budorden. De är inget fel att leva efter dem.. (men det finns massor av negativa saker också med religionen) men när präster och andra "bestämmande" inom det religösa tar sig frihet att döma andra, då är det väl ändå att dags att ta en funderare över hur ödmjuk han/hon är. Senaste exemplet är här---> "
TV-pastor..." Det behöver inte vara präster.. Jag har även hört "vanliga" församlingsmedlemmar döma andra.. båda inom och utanför samfundet.

Är det något jag får kalla kårar av så är det just de som hävdar sig vara ödmjuka religiösa och gudfruktiga medmänniskor som ärar gud och allt vad man nu säger, går ut och dömer andra människor på detta vis. Det visar bara på hur högmodiga de är.. att de ser sig själv som bättre människor.. Men "solen går upp över både onda och goda" och ingen är väl felfri?? Eller??

Religionen tycks för många vara ett svepskäl och ett skydd för de onda handlingar man begår. Hur många gånger har inte kardinaler och andra katolska präster - de som dömer hårdast när det gäller abortfrågan, sexualitet, motståndare till skilsmässor etc - blivit döma för övergrepp på pojkar? Man tystar ner det och betalar stora summor till de drabbade och fortsätter.. Tror de verkligen inte att gud, som de säger sig hysa så stor respekt för, ser dem och kommer att döma dem på samma sätt som de själva påstår att gud skall döma församlingsmedlemmarna som syndar? (Detta gäller inte bara katolicismen utan inom all religion) Ingen är ju fri från synd..

Samma högmod tycker jag det är när vi får höra från diverse religiösa samfund att just de har sanningen om livet och existensen och världens framtid. Eftersom alla, mer eller mindre, hävdar sig som enda sanningen, så är det inte så konstigt att resten av jordens invånare kan bli förvirrade för vilka skall de tro på? Religiösa är väl ärliga?? Eller? I mina ögon finns ingen ödmjukhet i dessa påståenden om att ha världens sannning. Visserligen är det upp till var och en att sedan ge sig i kast med olika religioner för att själv undersöka saken och se vad man själv kommer fram till.. men återigen.. vilken tolkning är den sanna och hur vill gud, om han nu är upphovsmannen till bibeln och skapelsen, att vi tolkar det hela??

Nåja.. nu var det frågan om att människor som predikar guds ord och kärlek, ödmjukhet etc ändå tar sig rätten att leka gud själva och döma andra människor.. prinsessor eller andra invånare på jorden. Det är något jag inte kan få en logisk ekvation på..

Kommentarer
Postat av: Micke

Sen är det väl så att stort sett alla krig genom alla tider startat pga av religionen med..

Postat av: Majsan

Jo.. det är så.. =o/

2007-07-27 @ 07:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback