Abortfrågan

Det är en fråga som engagerar många. Några är för och andra är emot. Var och en får ju ha sina åsikter men man behöver inte attackera de som tycker annorlunda med respektlöshet, som så ofta sker.

Undertecknad är inte för abort men å andra sidan propagerar jag inte för mina åsikter. Var och en bör ju själva ansvar för sina val och handlingar. Jag skulle aldrig gå ut med plakat och försöka få de som är för abort att få dåligt samvete. Det ligger inte heller för mig att anklaga eller ha åsikter till de som väljer en abort av olika orsaker. Det finns flera i min omgivning som genomgått en abort och det har varit min sak att stötta dem i deras beslut urifrån deras livssituationer. Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka övertala någon att behålla ett barn som de av olika anledningar inte kan vårda och ta ansvar för. Det är inte min rättighet att sätta mig till doms över dessa beslut.

Dock finns det en grupp kvinnor som jag inte förstår mig på och det är de som använder abort som preventivmedel. Borde det inte vara lättare att använda någon form av preventivmedel i stället? Vill en man och en kvinna inte bli gravid bör ju båda parter alltid skydda sig för att minska risken för oönskad graviditet. Det är allas skyldighet, som jag ser det.

Nu är abortfrågan på tapeten igen och då frågar man sig om det skall vara sänkt tid för fri abort från 18 till 12 veckor. Ja, säger jag. Min motivation är att om man nu hamnar i situationen att en oönskad graviditet inträffar och det är helt och fullt omöjligt för de blivande föräldrarna att ta hand om sitt barn, så borde man ju veta att man skall besluta om abort redan på ett mycket tidigt stadium. Varför vänta tills nästan 50% av graviditeten passerat? När barnet redan är 16 veckor kan man börja känna sparkar och rörelser. Är det inte svårare då att föda fram ett barn som men ena dagen kände sparkade? Av hänsyn till alla inblandade tror jag en abort bör ske så tidigt som möjligt, om den nu måste genomgås.

Varför man väljer att genomgå en abort, är var och ens enskilda sak och det har inget med politik att göra. En åsikt om abort eller inte är mer etisk och moralisk fråga. Var och en är själva ansvariga för sina val och handligar och ingen äger rätten att döma. Dock ser jag en relativt nonchalant syn på abort idag. Den anses som en självklarhet så snart man blivit ofrivilligt gravid som alternativ till kondomer och p-piller eller andra p-medel. Jag hoppas att den synen kommer att ändras. Det värsta jag hört var en kvinna som blev gravid till pojkvännens stora glädje. Kvinnan själv var också glad åt det väntande barnet. Men så kom det sig att de råkade i luven på varandra och kvinnan valde då abort väldigt sent för att hämnas på pojkvännen. Behöver jag säga att det förhållandet inte höll efter det?

När jag växte upp var det fri abort till v 12. Det kan vara rimligt då det faktiskt finns de som har regelbunden mens även de första månaderna och inte vet om att de är gravida. Men jag hoppas de sänker abortgränsen för att män och kvinnor skall bli lite mer ansvartagande när det gäller p-medlel av olika slag men också för att undvika svåra förlossningar med aborterade barn så sent som nästan halva tiden av graviditeten. Jag kan inte se det rimliga i att man skall behöva tänka så länge innan man fattar ett beslut om barnets vara eller inte vara. Det vore ju lättare att trä på en kondom eller ta ett piller (för de som kan äta p-piller) eller skydda sig på det sätt som är mest lämpat. Varje man och varje kvinna har det ansvaret.

Om en man inte vill bli far måste han, även i fasta förhållanden, använda skydd. En god vän till mig, som jag inte försvarar, sa till sin dåvarande sambo att ett barn fick räcka. Hon gick med på det och lovade dyrt att hon åt p-piller. Det gjorde hon inte och ytterligare två barn föddes. Den pappan försökte komma undan med att han inte velat ha dessa båda sista men där sa jag emot honom: Varför hade han inte använd kondom då och tagit ansvar för att inte vilja ha barn? Det förhållandet sprack också.

Om en kvinna inte vill bli mor, måste hon skydda sig med samma ansvar som mannen. Dock vet jag att det inte alltid är 100% säkert att skydda sig och att man då kan stå där med fakta att ett barn är på väg. Men att ändå göra sitt yttersta för att skydda sig, tror jag på.

Nu hoppas jag innerligt att ingen missförstår bloggen i detta ämne då jag inte på något sätt försöker angripa de som gör abort av olika anledningar. Det finns säkert orsak att göra det och vad jag förstår på de jag pratat med som genomgått en abort, så är det inget de gjort med stor glädje utan det har varit tårfyllda dygn och ångestladdat länge efteråt. Jag vill inte byta med någon av dem. Jag vill bara försöka förstå varför det skall vara en gräns på fri abort fram till v 18.. för som jag sagt här ovan så vet man nog relativt snabbt om man vill behålla sitt barn eller inte.

Kommentarer
Postat av: Tina

Är nog så otroligt individuellt att man inte kan sätta en gräns så där, anser jag iaf. Har både gjort abort och fått en prematurfödd dotter.
Vi ville behålla barnet, det var välplanerat men vartefter gravditeten gick så blev jag mer och mer sjuk; havandeskapsförgiftning. Så valet blev abort.

Postat av: mernil

Det är något generalfel när det utförs runt 50 tusen aborter i Sverige. Jag har inga moraliska betänkligheter om det sker av medicinska syften .. men 50 tusen per år är jäkligt en stor och ganska olustig siffra. Men ungjävlarna är väl så jävla korkade numera.. om man tänker på den senaste hiv-mannen.. Tragiskt är vad det är!

2007-06-30 @ 11:16:21
Postat av: mernil

Ja.. osså kom jag ochså hit för att säga hej till dig chattens!! :-)

2007-06-30 @ 11:22:13
URL: http://mernil.wordpress.com
Postat av: Majsan

Hej själv, Mernil!

2007-06-30 @ 19:42:57
Postat av: Tina

Ungjävlarna har föräldrar....då anser iaf jag att de är än dummare....

2007-06-30 @ 22:51:38
URL: http://blog.alvebring.com
Postat av: Majsan

Barnen har föräldrar.. men det är ju inte alltid föräldrarna vet vad ungarna gör.. Jag har alltid talat med mina barn om vikten att skydda sig, att inte ha en nonchalant inställning till abort etc.. Men vad de gör tillsammans med sina flickor, om de blir gravida och ändå gör abort.. det får ju bli deras ansvar. Vem säger att de berättar för
mig om detta?
Det är inte alltid barnen tar till sig föräldrars förmaningar och åsikter.

2007-07-01 @ 10:54:13
Postat av: Tina

Föräldrar har dock ansvaret, man kan inte kalla ungdomarna idioter för det. Anser jag.
Tycker ofta att föräldrar vill lägga över allt ansvar på andra; lärare, skola etc....
Oerhört fel och slött...det är VI som har ansvaret, thats it.

2007-07-01 @ 11:47:43
URL: http://blog.alvebring.com
Postat av: Tina

Oj, mitt svar på det där raderades.....

2007-07-01 @ 12:12:29
URL: http://blog.alvebring.com
Postat av: Veduran

Tänk att jag tycker PRECIS som du, fast jag är för abort *konstigt det kan vara* Förresten hoppas jag du har en kanonbra sommar! *vink* :)

2007-07-02 @ 18:23:00
Postat av: Majsan

Självklart har vi föräldrar ansvar! Jag har alltid varit emot att lägga det på andra som skola, fritids etc..Vad jag menar är att vi inte vet vad våra barn gör i sängen, om de tar vara på att skydda sig eller inte, om de blir gravida och inget säger.. det kan vi inte styra över.. Vi måste lägga en bra grund hos våra barn och sedan måste de ta ansvaret för att se till att skydda sig.
Dessutom är det inte sagt att våra barn kommer att ha samma värderingar som vi föräldrar. Att kalla barnen/ungdomarna för idioter, får stå för den eller de som uttrycker sig så. Det är helt fel att kasta ur sig öknamn.
Jag efterlyser att få bort tystnadsplikten när det gäller ungdomar under 18 år så vi föräldrar får veta vad som sker med våra barn när de inte själva vill berätta om saker så som graviditeter etc.
Hej Väduran! Det är bra här men regnigt. Jag jobbar mer än alla lagar och förordningar tillåter men det behövs.. Kram på Dig. *vinkar tillbaka*

2007-07-03 @ 14:59:05
Postat av: Tina

Grunden läggs hemma. Barn gör som vi gör, inte som vi säger. Har själv tre döttrar och de berättar ALLT för mig. Och då menar jag allt. och det verkar vara ovanligt. Tyvärr. Som förälder skall man både vara förälder OCH bästa vän. I en harmoni.

2007-07-03 @ 21:47:15
URL: http://blog.alvebring.com
Postat av: Majsan

Visst läggs grunden hemma.. men jag har svårt tro att Du står helt för samma åsikter som Dina föräldrar eller agerar utifrån hur de anser att Du skall/bör agera.
Bara för att ta mig själv så lever jag långt ifrån hur
man valde att lära mig som barn/ungdom. Vore jag fast i den fostran och grunden de försökte lägga, vore jag verkligen inte en självtänkare idag.. och skulle definitivt inte fatta egna beslut och ha egna åsikter. Det är det jag menar.. vi växer ur våra föräldrars åsikter och skapar egna. Det är ju dock bara att gratulera att Du har barn som verkligen (??) berättar allt. Men om Du valt att fostra Dina barn att inte genomgå en abort (för att ta och återknyta till ämnet) och de ändå gör det.. Är det Ditt ansvar då att de har skapat sig egna åsikter i frågan??
Föräldrarollen växer vi ur på sätt och vis och får en mer vuxenrelation till våra barn ju äldre de blir där respekt för våra barns egna åsikter måste råda.

2007-07-03 @ 22:46:53
Postat av: Tina

Ser att du tvivlar på att de verkligen berättar allt.
Trist. Varför skulle jag hitta på eller drömma om en sån sak om den ej var sann?
Det jag reagerade på var att nån kallade våra barn för
ungjävlar. Kändes som skulden lades på allt annat än föräldrarna.
Ämnet SKA beröra. Föräldraskap berör oxå. Oerhört känsligt ämne. Ingen vill vara en förälder som inget får veta. Känner många såna. Mina barns kompisar kommit till mig, har till och med sagt (på skoj men ändå) att de vill bli adopterade av mig just för att jag har en väldigt bra relation till mina egna.

2007-07-04 @ 08:55:38
URL: http://blog.alvebring.com
Postat av: Majsan

Tvivlar gör jag kanske av den anledningen att jag har vänner som säger precis som Du, att deras barn berättar just allt för dem...
så vet jag att deras barn verkligen inte berättar allt. Men Du kanske är undantagen den erfarenheten och det är ju bra. Men det är ju inte det ämnet handlade om, utan varför det skall vara så lång betänketid på om man skall göra en abort eller inte (undantaget självklart om det uppstår hälsoproblem)
Att mernil kallar barn/ungdomar för ungjävlar får stå för honom. Vad han menar kanske han själv tar upp vid tillfälle.
Föräldrar har alltid ansvar för sina barn och ju äldre barnen blir desto mer ansvar tar de själva för att en dag stå helt på egna ben.

2007-07-05 @ 19:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback