Livets små, och stora, risker

Mitt äldsta barn har övningskört sedan den dag han fyllde 16. Jag hade i smyg lånat en bil och överraskade honom med sin livs första körlektion. Den skedde ute vid en stor parkering som idag inte finns mycket av (där har man byggt av- och påfarter till följd av IKEAbygget) men han är inte heller i behov av den parkeringen. Vi var inte där många gånger innan han kom ut på vägarna.

Det har blivit en och annan timme på vägarna; motorväg, landsväg, "stadskörning" så mycket stadskörning det nu kan bli i Kalmar. Småvägar på Ängö, i villaområden etc. Han har gjort en körning på bilskola för att bedöma vad han behöver tänka på. Jag var med där. Det fanns inget utan han kör på bra. Det blir inte många körskolelektioner och det är ju just det som är vitsen med privatkörning. Det blir billigare!  Hans mål är att få köra upp dagen efter 18-årsdagen, som är en söndag kommande september. Jag håller tummen.

Näste son, som ju bara är året yngre, har inte ens börjat sin körning. Dock har han, genom verksamhet på bondgårdar, kört en hel del så grunderna kan han och känner inte det som någon jättemilstolpe att börja övningsköra. Han har ju redan gjort det, redan tidigt i ålder. Dock hämtade jag papper på Länsstyrelsen förra veckan och han har skrivit på dem. Nu återstår bara att gå på lektion i handledarskap, vilket jag slapp med äldste sonen. Vi har ju IEKAs parkering att köra på i första hand och det kommer jag ju att göra för att se vad han redan kan.

Lillen har ju ännu ett år, drygt, kvar innan han får börja köra även om också han kört (om än traktorer).

För att slippa vara beroende av att kunna låna bil när det är övningskörning på gång, letar jag nu efter en bra, billig bil. Visserligen finns ju en och annan på Blocket.se men inte allt för många finns i närheten här som jag bor, i Kalmar. Men det skall väl lösa sig på något sätt.

Ja, just det.. Det innebär ju också risker att övningsköra, precis som det är att överhuvudtaget leva... men OJ vad det kan bli fel om man inte trycker på rätt pedal.. Tragiskt, men ändå så man fnissar lite. Nu skadades ju inte de inblandade, tack o lov, men olyckor kan uppstå på de mest konstiga ställen. Läs
här och tänk på detta när ni är ute och övningskör nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback